Jaké faktory ovlivňují naše zdraví v práci?
Jaké jsou faktory fyzického zdraví?
Stručně řečeno, faktory tělesného zdraví jsou pozitivní podmínky, které nám umožňují cítit se fyzicky dobře. Může to být ergonomická židle, dobré osvětlení nebo možnost úpravy práce podle konkrétních potřeb. Díky zdravotním faktorům se při práci cítíme dobře a podáváme dobré výkony. Důsledné, dlouhodobé a aktivní využívání faktorů ochrany zdraví zvyšuje šanci na vytvoření dobrého pracovního prostředí a snížení nemocnosti zaměstnanců.
Zde je seznam pěti faktorů fyzického zdraví podle Eriky von Sicard:
1. Střídejte pracovní pozice
Tělo je určeno k pohybu a změna držení těla je klíčem ke zdravějšímu pracovnímu životu. Když se hýbeme, zvyšuje se náš krevní oběh, což zlepšuje naši schopnost myslet a činí nás bdělejšími. Proto je dobré mít pracoviště, kde můžete stát i sedět - a to různými způsoby. To samozřejmě platí i v případě, že je část práce vykonávána z domova, například při hybridní práci.
Nezapomeňte pracovat soustředěně a pro klidnou práci používejte podložku na stání, držák na dokumenty apod. A nezapomeňte si čas od času udělat mikro přestávku, abyste se nadechli a uvolnili napětí v krku a ramenou.
TIP! Používejte výškově nastavitelné stoly
Střídání práce vsedě a vestoje je dokonalým způsobem, jak během dne v kanceláři aktivovat své tělo - a díky výškově nastavitelnému stolu je to snadnější. Jsou k dispozici v různých barvách, tvarech a velikostech a mají jedno společné: jsou investicí do pohodlí.
Zde najdete naši nabídku výškově nastavitelných stolů
2. Příjemné akustické prostředí
Jen málo věcí ovlivňuje pracovní prostředí tak negativně jako rušivý hluk. A netrpí tím jen samotná práce, ale hluk způsobuje také napětí v krku a ramenou a bolesti hlavy, které jsou důsledkem zvýšené námahy při udržování soustředění. Řešením je použití měkkého nábytku, jako jsou paravány, čalouněný nábytek, koberce a pohlcovače zvuku ve stropech a stěnách - to vše k blokování a pohlcování hluku v místnosti.
Jedním z tipů je vytvoření "tichých místností" pro soustředěnou práci a "chatovacích místností" pro telefonní hovory a videokonference - to vše proto, abyste nerušili kolegy.
3. Správné světelné podmínky
Dobré světlo je nezbytné pro dobrou pohodu a pomáhá nám lépe vidět i pracovat. Umístěte stoly tak, abyste využívali denní světlo bez odrazů od obrazovek. Mějte na paměti, že horní osvětlení by mělo být rovnoměrné a mělo by dopadat přímo před vaše tělo, abyste se vyhnuli stínům. Kombinujte je stolními lampami, jehož intenzita by měla být v ideálním případě nastavitelná podle věku zaměstnanců.
Máte v místnosti správné světlo? Stropní test vám může pomoci. Ruce držte nad očima. Pokud je světlo příjemnější "s kloboukem na hlavě" - pak je třeba zlepšit osvětlení. Tip: V zimě se vydejte na procházku v době oběda, abyste načerpali energii z denního světla.
4. Vybavení pro společné setkávání
My lidé jsme společenské bytosti, které se vyžívají v interakci. Tyto pozitivní pocity můžeme snadno posílit tím, že vytvoříme příjemné prostředí, kde si dáme společně kávu, oběd a odpočineme si s kolegy. Zvažte, zda by se salonky a jídelny neměly stát místnostmi bez mobilních telefonů, protože se tak více otevíráme svému okolí. Jedním z tipů je udržování komunity hravou formou, například pomocí pingpongového stolu nebo podobného zařízení.
Ne každému se však daří v otevřeném kancelářském prostředí po celou dobu. Někteří se v takovém prostředí mohou cítit nepříjemně a mohou mít potíže s optimálním výkonem, a proto jsou zapotřebí alternativy. V ideálním případě by měl být každý pracovní prostor přizpůsoben individuálním potřebám - což lze snadno vyřešit pomocí paravánů, úložných prostor a rozmístěním pracovního prostoru v místnosti.
TIP! Používejte pohovky pro všechny příležitosti
Pohodlné posezení pro návštěvníky, alternativní pracovní místo nebo příjemné místo pro setkávání během přestávek na kávu? Pohovky mohou v kanceláři plnit mnoho funkcí a vypadat různě. Co hledáte právě vy?
Pohovky pro recepce, kanceláře i lounge
5. Více pořádku, méně stresu
Některým lidem nepořádek nevadí, ale u jiných mohou hromady papírů, zamotané kabely a hromady neumytého nádobí způsobovat stres a nepohodlí. Proto je výhodou, pokud je snadné udržovat v kanceláři pořádek. Vyřešte to množstvím úložných skříní, držáků na kabely a jasnými postupy pro třídění odpadu, a to jak pro potravinový odpad a obaly v jídelně, tak pro papír a tonery ve skladu.
Je také dobré zavést pravidlo, že každý po sobě uklízí ve všech veřejných prostorách. Pro pohodu všech.
Výzkum faktorů zdraví
V rámci výzkumného projektu Zdraví a budoucnost byly zkoumány charakteristiky veřejných pracovišť se zdravými zaměstnanci a podobným způsobem byly zkoumány i soukromé společnosti, aby se zjistilo, co činí některá pracoviště zdravějšími než jiná. Bylo provedeno srovnání pracovišť s nízkou a vysokou nemocností s cílem zjistit, jak se těm s nízkou nemocností daří snižovat absenci. Studie zjistila, že na pracovištích se zdravými zaměstnanci jsou faktory fyzického a duševního zdraví zhruba stejné.Co se skrývá pod pojmem ergonomie?