fyzioterapeutka a ergonomka Erica von Sicard

Jaké faktory ovlivňují naše zdraví v práci?

Za prvky podporující duševní zdraví zaměstnanců jsou často považovány věci jako důvěra, příležitosti k rozvoji a sdílené cíle. Chceme však také zdůraznit význam fyzického pracovního prostředí pro trvalé zdraví. Požádali jsme proto licencovanou fyzioterapeutku a ergonomku Ericu von Sicard, aby nám vyjmenovala faktory fyzického zdraví, díky nimž se v kanceláři cítíme lépe. Přečtěte si a zaškrtněte, které body splňujete ve své práci.

Jaké jsou faktory fyzického zdraví?

Stručně řečeno, faktory tělesného zdraví jsou pozitivní podmínky, které nám umožňují cítit se fyzicky dobře. Může to být ergonomická židle, dobré osvětlení nebo možnost úpravy práce podle konkrétních potřeb. Díky zdravotním faktorům se při práci cítíme dobře a podáváme dobré výkony. Důsledné, dlouhodobé a aktivní využívání faktorů ochrany zdraví zvyšuje šanci na vytvoření dobrého pracovního prostředí a snížení nemocnosti zaměstnanců.

Zde je seznam pěti faktorů fyzického zdraví podle Eriky von Sicard:

Žena sedící u stolu

1. Střídejte pracovní pozice

Tělo je určeno k pohybu a změna držení těla je klíčem ke zdravějšímu pracovnímu životu. Když se hýbeme, zvyšuje se náš krevní oběh, což zlepšuje naši schopnost myslet a činí nás bdělejšími. Proto je dobré mít pracoviště, kde můžete stát i sedět - a to různými způsoby. To samozřejmě platí i v případě, že je část práce vykonávána z domova, například při hybridní práci.

Nezapomeňte pracovat soustředěně a pro klidnou práci používejte podložku na stání, držák na dokumenty apod. A nezapomeňte si čas od času udělat mikro přestávku, abyste se nadechli a uvolnili napětí v krku a ramenou.

Výškově nastavitelný stůl Modulus

TIP! Používejte výškově nastavitelné stoly

Střídání práce vsedě a vestoje je dokonalým způsobem, jak během dne v kanceláři aktivovat své tělo - a díky výškově nastavitelnému stolu je to snadnější. Jsou k dispozici v různých barvách, tvarech a velikostech a mají jedno společné: jsou investicí do pohodlí.

Zde najdete naši nabídku výškově nastavitelných stolů

2. Příjemné akustické prostředí

Jen málo věcí ovlivňuje pracovní prostředí tak negativně jako rušivý hluk. A netrpí tím jen samotná práce, ale hluk způsobuje také napětí v krku a ramenou a bolesti hlavy, které jsou důsledkem zvýšené námahy při udržování soustředění. Řešením je použití měkkého nábytku, jako jsou paravány, čalouněný nábytek, koberce a pohlcovače zvuku ve stropech a stěnách - to vše k blokování a pohlcování hluku v místnosti.

Jedním z tipů je vytvoření "tichých místností" pro soustředěnou práci a "chatovacích místností" pro telefonní hovory a videokonference - to vše proto, abyste nerušili kolegy.

Muž sedící u stolu v pohodlném prostředí
Muž sedící u stolu ve světlém prostředí

3. Správné světelné podmínky

Dobré světlo je nezbytné pro dobrou pohodu a pomáhá nám lépe vidět i pracovat. Umístěte stoly tak, abyste využívali denní světlo bez odrazů od obrazovek. Mějte na paměti, že horní osvětlení by mělo být rovnoměrné a mělo by dopadat přímo před vaše tělo, abyste se vyhnuli stínům. Kombinujte je stolními lampami, jehož intenzita by měla být v ideálním případě nastavitelná podle věku zaměstnanců.

Máte v místnosti správné světlo? Stropní test vám může pomoci. Ruce držte nad očima. Pokud je světlo příjemnější "s kloboukem na hlavě" - pak je třeba zlepšit osvětlení. Tip: V zimě se vydejte na procházku v době oběda, abyste načerpali energii z denního světla.

4. Vybavení pro společné setkávání

My lidé jsme společenské bytosti, které se vyžívají v interakci. Tyto pozitivní pocity můžeme snadno posílit tím, že vytvoříme příjemné prostředí, kde si dáme společně kávu, oběd a odpočineme si s kolegy. Zvažte, zda by se salonky a jídelny neměly stát místnostmi bez mobilních telefonů, protože se tak více otevíráme svému okolí. Jedním z tipů je udržování komunity hravou formou, například pomocí pingpongového stolu nebo podobného zařízení.

Ne každému se však daří v otevřeném kancelářském prostředí po celou dobu. Někteří se v takovém prostředí mohou cítit nepříjemně a mohou mít potíže s optimálním výkonem, a proto jsou zapotřebí alternativy. V ideálním případě by měl být každý pracovní prostor přizpůsoben individuálním potřebám - což lze snadno vyřešit pomocí paravánů, úložných prostor a rozmístěním pracovního prostoru v místnosti.

Žena, která se dívá do kamery a usmívá se
Sofa VARIETY

TIP! Používejte pohovky pro všechny příležitosti

Pohodlné posezení pro návštěvníky, alternativní pracovní místo nebo příjemné místo pro setkávání během přestávek na kávu? Pohovky mohou v kanceláři plnit mnoho funkcí a vypadat různě. Co hledáte právě vy?

Pohovky pro recepce, kanceláře i lounge

Žena sedící u stolu v odhlučněném kancelářském prostředí

5. Více pořádku, méně stresu

Některým lidem nepořádek nevadí, ale u jiných mohou hromady papírů, zamotané kabely a hromady neumytého nádobí způsobovat stres a nepohodlí. Proto je výhodou, pokud je snadné udržovat v kanceláři pořádek. Vyřešte to množstvím úložných skříní, držáků na kabely a jasnými postupy pro třídění odpadu, a to jak pro potravinový odpad a obaly v jídelně, tak pro papír a tonery ve skladu.

Je také dobré zavést pravidlo, že každý po sobě uklízí ve všech veřejných prostorách. Pro pohodu všech.

Shrnutí

Tento článek zdůrazňuje význam zohlednění faktorů fyzického zdraví na pracovišti pro podporu pohody zaměstnanců a trvalého zdraví. Fyzioterapeutka a ergonomka Erica von Sicardová uvedla některé z těchto faktorů, včetně nabídky rozmanitých pracovních poloh pro lepší prokrvení, příjemného světla a zvuku, podpory sociální interakce pomocí sdílených prostor a dostatku úložných možností pro pohodlné a uklizené pracovní prostředí. Studie také ukazují, že na pracovištích, která se zaměřují na faktory fyzického a duševního zdraví, jsou zaměstnanci zdravější a mají méně dnů nemocenské.

Zeptejte se nás!

Pokud potřebujete pomoci s vybavením svého pracoviště, neváhejte se na nás obrátit. Naši odbornící na projektové prodeje mají rozsáhlé znalosti v oblasti designu pracovišť a rádi vám pomohou!

Časté dotazy

Pozitivní pracovní klima s dobrými ergonomickými podmínkami, příjemným zdravým prostředím, vzájemným respektem a jasným vedením jsou silnými faktory, které přispívají k pohodě a spokojenosti zaměstnanců, a tím i k jejich lepšímu výkonu.
Zdravé pracoviště je místo, kde má každý pracující dobré podmínky k tomu, aby se cítil dobře jak po fyzické, tak po psychické stránce, a mohl tak podávat dobré pracovní výkony.
Faktory duševního zdraví se týkají duševního zdraví a pohody. Mezi ně patří například dobré sociální vztahy, regenerace a bezpečí.
SAM je zákonný požadavek, který musí dodržovat všichni zaměstnavatelé a který zahrnuje šetření, organizování a monitorování každodenní práce v podniku s cílem vytvořit dobré pracovní prostředí. SAM je definován v předpisech švédského úřadu pro pracovní prostředí AFS 2001:1 jako "práce zaměstnavatele při průzkumu, realizaci a monitorování podniku tak, aby se předcházelo špatnému zdraví a pracovním úrazům a bylo dosaženo uspokojivého pracovního prostředí".
Mezi rizikové faktory patří stres, vysoká hladina hluku, špatně navržené pracoviště a nedostatek informací a bezpečnosti.

Chcete vědět více?

Vyplňte následující formulář a my se vám během následujících 2 pracovních dnů ozveme.
Typ organizace
Vaše zprávaPřílohy
Kliknutím na tlačítko "Odeslat" souhlasíte s Ochranou osobních údajů.