Kancelář, ve které nebudete zahálet
Práce v kanceláři orientované na jednotlivé činnosti
V kanceláři rozdělené podle činností neexistují pevně dané pracovní plochy, ale zaměstnanci si vybírají prostředí podle svých úkolů. Mohou si vybrat, kde jsou nejefektivnější - zda chtějí pracovat vestoje, sedět v klidu na pohovce, soustředit se v naprostém tichu nebo provádět brainstorming v dynamickém prostředí. Existuje mnoho prostředí, která podporují vaši osobnost a úkoly - jde o inovativní přístup, který často vede ke zvýšení pohody, kreativity, produktivity a zdraví.
Flexibilní kancelář nebo kancelář zaměřená na aktivity?
Mezi takzvanou flexibilní kanceláří a kanceláří založenou na aktivitách existují určité podobnosti. Ve flexibilní kanceláři nemají zaměstnanci vyhrazené místo, ale všechna pracovní místa jsou si podobná. Chybí jasné rozdělení na různé zóny činností, které se vyskytuje v pracovišti založeném na konkrétních činnostech.
Nové podmínky pro efektivní práci
Práce založená na typu činností není jen o nových nábytkových řešeních, ale také o změnách ve způsobu práce. Díky moderním technologiím klesá potřeba pevných pracovních míst. Díky přístupu k internetu můžeme svou práci vykonávat bez ohledu na to, kde se nacházíme - prostřednictvím chytrých telefonů, tabletů, notebooků nebo cloudových služeb. Z ergonomického hlediska je kancelář založená na aktivitách vynikající, protože můžete snadno měnit svou pracovní polohu a během dne přecházet z jednoho kancelářského prostředí do druhého.
Začněte důkladnou analýzou činností vykonávaných na pracovišti, aby je nové prostředí podporovalo. Každá kancelář musí najít své jedinečné řešení. Zvažte několik klíčových otázek: Jaké jsou vaše potřeby a jak může interiér podpořit vaši práci? Jak pracujete dnes a jak byste chtěli pracovat v budoucnu?
Vybavte klidové a společenské zóny
Kancelář založená na aktivitách se obvykle dělí na různé zóny: klidovou zónu, střední zónu a aktivní zónu. V klidové zóně se pracuje tiše a nerušeně - ideální pro individuální rozhovory, schůzky vyžadující důvěrnost nebo úkoly vyžadující vysokou míru soustředění. Možnost pracovat na úkolech náročných na soustředění v klidu a tichu je důležitou součástí konceptu, na kterou se nesmí zapomínat. Bez dostatku klidových zón se kancelář založená na aktivitách může stát stresujícím pracovním prostředím namísto tvůrčího prostředí, kterým má být.
Ve střední zóně sedí zaměstnanci společně se svými kolegy podobně jako v open space kanceláři. Tam mohou paravány a stolové paravány zlepšit pohodu a udržet hluk na přijatelné úrovni. V aktivní pracovní zóně je dostatek prostoru pro živé diskuse nebo například kreativní skupinovou práci. Jde jen o to, vybrat si pracovní prostředí, které vyhovuje danému okamžiku.
Aktivní zasedací místnosti s různými funkcemi
Mít v kanceláři několik zasedacích místností je efektivní, protože různé skupiny pak mohou pořádat schůzky současně. Různý design interiéru vytváří různá prostředí. Jedna místnost může mít výškově nastavitelný konferenční stůl, a je proto ideální pro brainstorming. Faktem je, že když stojíme, jsme kreativnější a lépe spolupracujeme. Aby se žádné nápady neztratily, je k dispozici spousta kreativních pomůcek, jako jsou tabule a flipcharty, barevná pera, papíry atd.
V některých případech se nejlépe osvědčí tradiční konferenční stůl, například při formálních setkáních s představenstvem nebo důležitým klientem. Protože taková jednání mohou být dlouhá, jsou dobrou volbou pohodlné konferenční židle potažené látkou. Tato kombinace stolů a židlí také dobře funguje jako příjemné pracovní místo pro účastníky většího projektu.
Tipy! Používejte praktickou kancelářskou tašku
Při změně místnosti si musíte vzít své věci s sebou. S kancelářskou taškou můžete snadno přenášet notebook, poznámkový blok, pera, mobilní telefon a další věci, které během dne potřebujete.
Zvolte flexibilní nábytek
Kancelář založená na aktivitách je postavena na flexibilních nábytkových řešeních, která lze využít různými způsoby pro různé potřeby. Proto volte například nábytek na kolečkách. Výškově nastavitelné stoly nebo barové stoly a vyšší stoly vytvářejí prostor pro rychlé, spontánní schůzky a pohodlný sedací nábytek se stává oblíbeným místem k odpočinku. Poskytněte zaměstnancům různé možnosti sezení, jako jsou ergonomické kancelářské židle, balanční míče a balanční stoličky, které trénují svaly těla. Dekorujte kancelář výrobky pohlcujícími zvuk, jako jsou paravány a tlumiče hluku.
Jedním z tipů je vybrat nábytek a interiéry, které k sobě ladí. Je to nejen proto, že jednotný styl a barevné schéma jsou stylové právě teď; může to být praktické i za několik let, kdy bude možná nutné přemístit některý nábytek do jiných místností. Budou do sebe zapadat bez ohledu na to, jak bude kancelář přestavěna.
Pozitivní účinky kanceláře založené na aktivitách
- Lepší zdravotní stav: Kancelář založená na aktivitě může vést ke zlepšení zdraví, protože zaměstnanci se během dne přirozeně pohybují a několikrát mění pracovní pozice. To je z ergonomického hlediska vynikající.
- Přizpůsobené pracovní prostředí: Zaměstnanci mohou přizpůsobit své pracovní prostředí aktuálnímu úkolu, což prospívá jejich pohodě i koncentraci a produktivitě.
- Efektivnější pracovní kolektiv: Sociální interakce se zvyšuje, protože je k dispozici několik přirozených míst pro krátká i dlouhá setkání. U stolu na stání se lze snadno sejít k rychlé diskusi, pokud se objeví otázky.
- Úspora nákladů: Hybridní práce je rozšířená a díky kanceláři založené na aktivitách bez určeného místa pro každého zaměstnance lze často zmenšit kancelářskou plochu a žádné stoly nemusí být prázdné.
Rizika kanceláře založené na aktivitách
- Horší ergonomie: Nemít vlastní místo na míru může zhoršit ergonomickou situaci, zejména u těch, kteří hodně sedí a pracují na počítači.
- Zvýšená úzkost: Ne každému vyhovuje měnit pracovní prostředí několikrát denně. U některých lidí to místo kreativity vyvolává stres.
- Opotřebení kancelářského nábytku: Dbejte na to, abyste si pořídili kvalitní kancelářský nábytek, který vydrží několikeré denní přesuny. Když se stolní židle a stoly zvedají a pokládají pokaždé, když se na místo posadí nový zaměstnanec, může to zvýšit opotřebení ve srovnání s tím, když jeden člověk používá stejný pracovní prostor každý den.
- Hluk: S častějším pohybem a směnami v kanceláři se zvyšuje i hladina hluku. Vhodným plánováním a opatřeními ke snížení hluku lze tomuto problému účinně čelit.
Je pro vás tento koncept kanceláře vhodný?
Kreativní a flexibilní kancelář je řešením, které stojí za zvážení. Možná je to koncept, který by byl přínosný i pro vaši firmu? Kancelář založená na aktivitách funguje na některých pracovištích výborně, na jiných méně dobře. Než se rozhodnete pro přechod, prodiskutujte a pečlivě zvažte, jak by to u vás fungovalo. Neváhejte se poradit s odborníkem v této oblasti.