Školní nábytek, který pomáhá - budování sociální odpovědnosti v malém
- "Je to mladá generace, která je hnací silou změn," říká.
Vše začalo v roce 2001, kdy si vesnické ženy uvědomily, že potřebují mateřskou školu. Nyní, o více než 20 let později, má Nakamtenga také zdravotní středisko, zubní kliniku, farmy, několik podniků a v neposlední řadě pýchu vesnice: školu se 450 žáky od předškolního věku po základní, střední a vysoké školy.
- "Neexistují slova, která by vyjádřila, jak je škola důležitá. Skutečnost, že děti mají dobrý základ, nás utvrzuje ve víře v lepší budoucnost," říká Pauline Conde.
Dnes je místní provozní manažerkou sítě dovedností Yennenga Progress. V roce 2001 začínala jako učitelka v předškolním zařízení v úplně prvním středisku ve vesnici.
Mladá generace je hnací silou změn
Základní škola se začala stavět v roce 2006 a postupně se rozrůstala.
- "Podporujeme zvídavost dětí. Učitelé ve veřejných školách však naše děti vnímali jako drzé, protože se ptaly. Aby se naše děti ve svém vývoji nezasekly, potřebovali jsme vlastní školu založenou na pedagogice, kterou jsme používali v mateřské škole,kdese rozvíjí kreativita a zvídavost.
V průběhu let bylo ve vesnici vybudováno také zdravotní středisko. To úzce spolupracuje se školou, aby žáci byli zdraví. "V období malárie se děti do centra dopravují kyvadlově," říká Pauline Conde.
- "Bez školy bychom se nedočkali dalšího rozvoje ve vesnici. Odtud se vše vyvíjí a je to mladá generace, která je motorem změny".
Vlastními silami postavit vesnici
Jednou ze společenských změn, ke kterým v průběhu let došlo, je to, že rodiče na vesnici si více cení vzdělání. Další změnou je, že se vyrovnalo rozdělení podle pohlaví. Když byla otevřena první školka, byli v ní převážně chlapci.
- Mnozí z rodičů sami v mládí do školy nechodili. Dnes je ale tak jasné, jak se děti vyvíjejí, že máme frontu dětí, které chtějí začít," říká Pauline Conde.
Stina Bergeová, generální tajemnice organizace Yennenga Progress, vidí školu jako centrum programu, který zahrnuje celou vesnici, ale přesahuje i její hranice. Cílem je vytvořit udržitelné komunity se silnými základy místního podnikání.
- Zabýváme se všemi sedmnácti globálními rozvojovými cíli OSN a řešíme je na místní úrovni. Nejde jen o vzdělávání, ale také o věci, jako je zajištění přístupu k čisté vodě a energii, vytváření infrastruktury a pracovních míst a v neposlední řadě o organizaci a vedení, které zajistí udržitelnost," říká.
Oběd je základ
Ve vesnické škole jsou dny dlouhé a plné vyučování, domácích úkolů a aktivit. Pro ředitelku Bernadette Pafadnam Pacmogda začíná práce v sedm hodin ráno, kdy pomáhá učitelům plánovat výuku, která trvá až do pěti hodin odpoledne.
- "Ale být s dětmi je ta nejzábavnější a nejenergičtější část práce. Pak vidíte, že vytyčené cíle skutečně přinášejí ovoce," říká.
Jednou z oblastí, na kterou se zaměřuje, je zajistit dětem každý den dobrý a výživný oběd.
Doma většina lidí mluví jazykem mooré. V Burkině Faso je však školním jazykem francouzština.
- "Samozřejmě se řídíme místními učebními osnovami. Inspirovali jsme se však švédskou pedagogikou. Zaměřujeme se na zvídavost a kreativitu. To v tradičních školách založených na francouzském hierarchickém modelu není."
Ze severu do Nakamtenga
Dalším odkazem na Švédsko je nábytek ve škole. Ve všech třídách jsou lavice, židle a kovové skříně od společnosti AJ Produkty, která s Yennenga Progress spolupracuje od roku 2012.
- "Darovat peníze je snadné. Chceme však mít možnost sledovat a vědět, že naše úsilí má smysl. Je to také oboustranně výhodná situace, protože společnost Yennenga Progress má dobrou síť, která nám různými způsoby pomáhá," říká Fredrik Hentz, člověk ze společnosti AJ Produkty, který vedl projekt společnosti v Nakamtenze.
V zemi, jako je Burkina Faso, která má velmi omezený průmysl a žádné lesy, je obtížné najít a vyrobit dobrý a ergonomický nábytek přímo na místě. Při výběru funkčního nábytku se navíc musíte vypořádat s všudypřítomnou pokrývkou červeného prachu, stejně jako s extrémní vlhkostí v létě a velmi nízkou vlhkostí v zimě.
Zároveň není snadné dopravit nábytek ze severských zemí do západní Afriky. Trvá 2-3 měsíce, než zásilka dorazí. A je to drahé.
- "Nábytek, který posíláme na jih, musí mít nějaké ocelové nohy, aby byl výše od podlahy. Pokud jsou vyrobeny ze dřeva, přijdou termiti a začnou je žrát," říká Fredrik Hentz.
Ředitelka Bernadette Pafadnam Pacmogda si myslí, že úroveň její třídy se nedá srovnávat s většinou ostatních škol:
- "Děti sedí pohodlně a bezpečně. V jiných školách jsou žáci namačkáni těsně vedle sebe, což ovlivňuje soustředění. Tady mají děti vlastní lavice a boxy a mohou mít své věci uspořádané. Jsou velmi šťastné a hrdé na to, že mají svůj vlastní prostor, protože většina z nich žije doma ve stísněných podmínkách," říká.
Děti a mladí lidé v centru pozornosti - přečtěte si více o naší práci v oblasti sociální angažovanosti!
Toto je Nakamtenga
Ve vesnici žije 1 500 obyvatel a švédská vzdělávací síť Yennenga Progress zaměstnává 80 lidí ve zdravotnictví, předškolních zařízeních, školách, zemědělství a prostřednictvím pěti firem v oblasti svařování, truhlářství, stavebnictví a textilního průmyslu, stejně jako restaurací a konferenčních center pro školení a semináře. Nové projekty vycházejí z analýz potřeb vesnice. Nejsou určeny pouze pro obyvatele vesnice - účastnit se jich mohou všichni.
Ve vesnické škole se učí 450 dětí v mateřské, základní, střední a vysoké škole. Od roku 2012 spolupracuje společnost AJ Produkty s organizací Yennenga Progress na vybavení všech tříd školy švédským nábytkem a na úhradě platu ředitele školy. Cílem je přispívat k sociální udržitelnosti prostřednictvím hmotné podpory v podobě produktů.