![5 věcí, které jste (zaručeně) nevěděli o hybridní práci](https://static.ajproducts.com/resize/siteassets/content/blog/published-2022/2202/5-saker-du-garanterat-inte-visste-om-hybridarbete/asc_blog-from-native_hybrid-work_blog-header_16.6.jpg?ref=010F3204D0&width=1366)
5 věcí, které jste (zaručeně) nevěděli o hybridní práci
![Žena a pohled směrem ke stolu a židli](https://static.ajproducts.com/resize/siteassets/content/blog/published-2022/2202/5-saker-du-garanterat-inte-visste-om-hybridarbete/asc_blog-from-native_hybrid-work_blog-image1_16.9.jpg?ref=C82F7440E9&width=1366)
1. Rozhoduje zaměstnavatel
Práce na dálku zůstává a pro mnohé je "novým normálem" kombinace práce v kanceláři a z domova. Ale - jako zaměstnanec nemáte právo požadovat, abyste mohli pracovat z domova. O tom, kde se bude práce vykonávat, rozhoduje zaměstnavatel. Někteří zaměstnavatelé uznali, že práce z domova je pro zaměstnance do jisté míry výhodná a že její nabídka jako jednoho z benefitů je dokonce nutná, aby přilákali ty nejlepší talenty v oboru. Mnoho společností navíc zjistilo, že hybridní práce vyžaduje méně kancelářských prostor, což vede ke snížení nákladů. V konečném důsledku se model, který byl původně omezením, nyní stal výhodným pro obě strany.
2. Zaměstnavatel nese odpovědnost
Zákoník práce stanoví, že zaměstnavatel je vždy odpovědný za pracovní prostředí - ať už je práce vykonávána v běžné kanceláři nebo v domácnosti zaměstnance. Jinými slovy, zaměstnavatel musí přijmout veškerá nezbytná opatření k prevenci nemocí z povolání a pracovních úrazů, což se týká jak fyzického, tak sociálního pracovního prostředí. To také znamená, že zaměstnavatel by měl průběžně kontrolovat, zda některý ze zaměstnanců nepotřebuje úpravu pracovního prostředí, a pokud ano, přijít s vhodným řešením. Zaměstnanec může například chtít ergonomické pracovní prostředí doma a zaměstnavatel mu to musí zajistit.
Co se však stane, když například dojde k úrazu při práci zaměstnance z domova? Aby se uplatnilo pojištění pro případ pracovního úrazu, musí k úrazu dojít v souvislosti s plněním pracovního úkolu zaměstnancem. Konkrétně to znamená, že pojištění se vztahuje na případný úraz, pokud zaměstnanec náhodou zakopne o elektrickou šňůru v domácí kanceláři, ale ne v souvislosti s vařením kávy v kuchyni, protože úraz musí souviset se samotnou prací.
![Žena vyndává pořadač z nástěnné skříně](https://static.ajproducts.com/resize/siteassets/content/blog/published-2022/2202/5-saker-du-garanterat-inte-visste-om-hybridarbete/asc_blog-from-native_hybrid-work_blog-image3_16.9.jpg?ref=E37ED114E9&width=1366)
3... ale je to také zaměstnanec
Přestože je zaměstnavatel v konečném důsledku odpovědný za práci vykonávanou doma, zaměstnanec je povinen informovat zaměstnavatele o všech rizicích nebo nedostatcích v pracovním prostředí. Zákoník práce stanoví, že zaměstnavatel a zaměstnanec musí spolupracovat na vytvoření co nejlepšího pracovního prostředí. To je samozřejmě obzvláště důležité při práci z domova, protože možnosti zaměstnavatele rozpoznat, řídit a odstranit problémy pracovního prostředí mohou být omezené.
4. Váš kancelářský nábytek doma je pro zaměstnavatele odpočitatelnou položkou
Předpokládejme, že jste se se svým zaměstnavatelem dohodli, že většinu práce můžete vykonávat z domova. Nyní je v zájmu obou stran vytvořit fungující domácí kancelář. Může být užitečné vědět, že všechny pomůcky, které zaměstnanec při své práci potřebuje, jsou pro zaměstnavatele plně odpočitatelné a že zaměstnanci se příspěvky nezdaňují. Zde je několik věcí, které je třeba zvážit při společném vytváření dobrého pracovního místa:
![Stůl na kolečkách](https://static.ajproducts.com/resize/siteassets/content/blog/published-2022/2202/5-saker-du-garanterat-inte-visste-om-hybridarbete/asc_blog-from-native_hybrid-work_blog-image5_3.4.jpg?ref=89A5CC3CEF&width=770)
Vzhledem k tomu, že mnoho lidí vykonává většinu své práce u stolu, je důležité, aby bylo možné sedět a pracovat ergonomicky správným způsobem a aby bylo možné stůl zvedat a spouštět, a měnit tak pracovní polohu.
Přehlednost a pořádek
Aby se váš domov rychle nezaplnil šňůrami, pořadači, hromadami papírů a dalšími pracovními předměty, je důležité dobré skladování. Existuje také nábytek, který zabírá málo místa a který lze na konci pracovního dne snadno uklidit, například malý stolek s výklopnou, výškově nastavitelnou deskou a kolečky, který skvěle poslouží jako odlehčovací nebo konferenční stolek, když jsou všechny materiály související s prací uklizené.
Přemýšlejte o osvětlení
Pro vaši práci je důležité správné světlo. Díky němu budete bdělejší a budete se moci déle soustředit. Kromě dostatečného stropního osvětlení potřebujete také stolní lampu, která vám poskytne dostatek světla.
Zde je vše, co potřebujete pro svou domácí kancelář
![Muž sedí na pohovce a usmívá se](https://static.ajproducts.com/resize/siteassets/content/blog/published-2022/2202/5-saker-du-garanterat-inte-visste-om-hybridarbete/asc_blog-from-native_hybrid-work_blog-image6_16.9.jpg?ref=E9F9CD0FDB&width=1366)
5. Zaměstnavatel je také zodpovědný za vaše sociální pracovní prostředí
Práce z domova má mnoho výhod. Je to snadné. Šetří čas a zvyšuje efektivitu. Svůj život si můžete zorganizovat zcela novým způsobem.
Existuje však také řada úskalí pro zaměstnavatele i zaměstnance, zejména vzhledem k tomu, že se nepotkáte a "nepoznáte" tak jako dříve. Věděli jste, že zaměstnavatelé jsou ze zákona povinni zajistit, aby vaše práce poskytovala příležitosti pro zpestření, sociální kontakty a spolupráci? Jednoduše řečeno to znamená, že zaměstnanci nesmí být vyloučeni z pracovního kolektivu - a to ani při práci z domova. Proto je důležité, abyste diskutovali o otázkách, které mají vliv na sociální pracovní prostředí, jako např:
![Muž sedící na židli při digitální schůzce s kolegy](https://static.ajproducts.com/resize/siteassets/content/blog/published-2022/2202/5-saker-du-garanterat-inte-visste-om-hybridarbete/asc_blog-from-native_hybrid-work_blog-image7_3.4.jpg?ref=6925D4ED7C&width=770)
Je pro hybridní schůzky k dispozici technické vybavení a podpora? Pokud je možnost fyzického setkání omezená, je obzvláště důležité využívat dostupné digitální nástroje.
Komunikace
Jsou všichni zapojeni a cítí se zapojeni? Buďte otevřeni rozhovorům nejen o práci. Ptejte se jeden druhého, jak se cítíte, jak se vám daří, a navrhujte společné přestávky.
Týmový duch
Jak stmelit tým, když jsou někteří na místě a jiní na dálku?
Schůzky
Jaké typy schůzek fungují online a kdy je důležité pořádat fyzické schůzky? E-mail není vždy nejlepším prostředkem komunikace. Potřebujeme se vidět a slyšet, zejména když pracujeme z domova.