Psací stoly si dobře rozvrhněte
Pamatujete si, jak ideálně uspořádat pracovní stůl? Podle památného filmového zpracování se osvědčil Leffinqwellův-Bronštajnův model psacího stolu. Bronštajn však redukoval redundantní počet učebnic ze tří hromádek na dvě – A1 a A5 a jeho přínos spočívá zejména v tom, že přesunul poznámkový blok z dominantního sektoru A2 do ergonomicky mnohem výhodnější polohy v sektoru B5. Sektory B1, B2, B3 a B4 zůstaly prázdné. Jistě si vzpomínáte, ale tak docela se podle tohoto schématu neřídíte, že?
Když už musíte svůj pracovní prostor opustit, byť jen o kousek, vždy se k další činnosti postavte čelem. Pouhé natáhnutí těla zbytečně neúměrně zatěžuje váš svalový aparát, což časem může vést ke vzniku bolesti. Schválně se zamyslete, kolikrát denně se takto „jen“ natáhnete?
Při pořizování kancelářského nábytku se však můžeme řídit i podle pravidel Feng Shui, která se zase věnují vhodnému proudění energií v místnosti. Chaos a nepořádek odvádí pozornost a na tom není nic nového! Jisté je, že na uklizeném stole se lépe pracuje, a tak veškeré nepotřebné věci, haldy papírů, nepoužívané dokumenty je vhodné buď vyhodit do odpadkového koše nebo uklidit na své určené místo.
Jednoduché pravidlo zkrátka velí – mít na stole jen to, co nezbytně zrovna potřebujeme. A na konci pracovní doby stůl uklidit. Projekty, na kterých již nebudeme pracovat, založit do šanonů a uložit do polic nebo regálů. Připravit pracoviště na další den.
Tyto tendence se uplatňují zejména při zařizování open space kanceláří či tzv. flexi office, kdy jeden stůl variabilně využívá více zaměstnanců. Je žádoucí, aby stoly a jednotlivé dodatečné příslušenství bylo v případě potřeby přesunutelné do jiného uspořádání, například k týmové práci či mini poradě. O to spíš je důležité mít pracovní plochu stále udržovanou v pořádku.
Každý pracovní stůl je dobré rozvrhnout podle pravidel ergonomie, abyste předešli únavě a zdravotním potížím. Je třeba myslet na správné uspořádání PC sestavy, umístění svítidel i ponechání volného místa na práci s materiály. Doporučuje se psací stůl do tvaru písmene „L“ na kterém si na vše vyčleníte správné místo. Zbytečně rušivé doplňky uspořádat. Týká se to třeba kabelů, které je možné schovat do speciálních krytů nebo alespoň za stůl.
Platí, že horní hrana monitoru má být ve výšce očí. Pro lepší umístění je možné využít ergonomických doplňků, jako jsou například nastavitelné držáky na monitor. Stůl by měl být dost velký a pevný na to, aby se vám na něm pohodlně pracovalo. Pokud je to možné, doporučuje se výškově stavitelný stůl.
Budete-li mít ve věcech řád, budete mít i lepší výsledky!
Ergonomie využívá sektory psacího stolu
Pracovním sektorem se rozumí plocha na pracovním či kancelářském stole, kam bez problémů a bez natáčení trupu dosáhnete rukama na předměty potřebné při práci. Jedná se o prostor, který máte při každé činnosti přímo před sebou, ten je ohraničený šířkou vašich ramen a šířkou rozkročených nohou. Pohyb mimo tento prostor je pro tělo namáhavý a ze zdravotních důvodů se nedoporučuje.Když už musíte svůj pracovní prostor opustit, byť jen o kousek, vždy se k další činnosti postavte čelem. Pouhé natáhnutí těla zbytečně neúměrně zatěžuje váš svalový aparát, což časem může vést ke vzniku bolesti. Schválně se zamyslete, kolikrát denně se takto „jen“ natáhnete?
Vhodné uspořádání podle severské inspirace
Pochopitelně, že určité množství doplňků do své kanceláře potřebujeme. Záleží však, do jaké míry zahltíme svůj pracovní prostor přebytečnými věcmi. V duchu skandinávských trendů vévodí čistota a přehlednost přístupu při vybavení interiérů kanceláří. Pracovní prostředí se nechá inspirovat atmosférou klidu a minimalismu. Prostory a jednotlivé kusy nábytku by neměly působit přeplněně. Zbytečné množství nepotřebných drobností může zatěžovat mozek, protože odvádí pozornost.Při pořizování kancelářského nábytku se však můžeme řídit i podle pravidel Feng Shui, která se zase věnují vhodnému proudění energií v místnosti. Chaos a nepořádek odvádí pozornost a na tom není nic nového! Jisté je, že na uklizeném stole se lépe pracuje, a tak veškeré nepotřebné věci, haldy papírů, nepoužívané dokumenty je vhodné buď vyhodit do odpadkového koše nebo uklidit na své určené místo.
Jednoduché pravidlo zkrátka velí – mít na stole jen to, co nezbytně zrovna potřebujeme. A na konci pracovní doby stůl uklidit. Projekty, na kterých již nebudeme pracovat, založit do šanonů a uložit do polic nebo regálů. Připravit pracoviště na další den.
Jak optimálně rozvrhnout psací stůl?
Již před dlouhou dobou odzvonilo robustním kancelářským stolům s mnoha šuplíky a přihrádkami. V módě jsou jednoduché, elegantní tvary pracovních stolů, k nimž se dají jednoduše dokoupit například pojízdné šuplíkové kontejnery i další mobilní přihrádky a jiné praktické příslušenství.Tyto tendence se uplatňují zejména při zařizování open space kanceláří či tzv. flexi office, kdy jeden stůl variabilně využívá více zaměstnanců. Je žádoucí, aby stoly a jednotlivé dodatečné příslušenství bylo v případě potřeby přesunutelné do jiného uspořádání, například k týmové práci či mini poradě. O to spíš je důležité mít pracovní plochu stále udržovanou v pořádku.
Každý pracovní stůl je dobré rozvrhnout podle pravidel ergonomie, abyste předešli únavě a zdravotním potížím. Je třeba myslet na správné uspořádání PC sestavy, umístění svítidel i ponechání volného místa na práci s materiály. Doporučuje se psací stůl do tvaru písmene „L“ na kterém si na vše vyčleníte správné místo. Zbytečně rušivé doplňky uspořádat. Týká se to třeba kabelů, které je možné schovat do speciálních krytů nebo alespoň za stůl.
Platí, že horní hrana monitoru má být ve výšce očí. Pro lepší umístění je možné využít ergonomických doplňků, jako jsou například nastavitelné držáky na monitor. Stůl by měl být dost velký a pevný na to, aby se vám na něm pohodlně pracovalo. Pokud je to možné, doporučuje se výškově stavitelný stůl.
Několik nezbytností, které je potřeba mít aktuálně na stole:
- Počítač nebo notebook a jeho příslušenství (případně i podložka pod předloktí)
- Zápisník, diář či papír formátu A4 na poznámky (raději se vyvarovat malým papírkům, které se neustále ztrácejí)
- Telefon či mobil
- Složku s dokumenty, s nimiž momentálně pracujete
- Psací potřeby (stačí 1-2 tužky, zvýrazňovač)
- Sklenka na vodu či pití (netřeba pět šálků s nedopitou kávou)
- Vhodně umístěná stolní lampa
S nepořádkem na stole je dobré se vypořádat!
Je jisté, že neuspořádaný kancelářský stůl nejen neposkytuje dostatek místa na samotnou práci, ale může zapříčinit řadu dalších nepříjemných situací. Ztrácíte přehled, protože většinou zapomenete, jaké materiály jsou vespod pod hromadou věcí. Přestáváte si správně stanovovat priority, a v důsledku toho se vám při práci může stát, že nedodržíte termíny. Což vyvolá úzkosti a stres a to je to poslední, co byste při práci potřebovali.Budete-li mít ve věcech řád, budete mít i lepší výsledky!
Psací stoly
Nechte si zasílat nové články do mailu
1–2x týdně vám zašleme newsletter plný zajímavých informací. Můžete se těšit na nové články, výrobky a speciální akční nabídky.Přihlašte se zde!
Prosím vyčkejte...
Kliknutím na Odeslat potvrzujete, že jste se seznámil(a) a souhlasíte se Zásadami ochrany osobních údajů.