Sedm tipů, jak pracovat z domova

Sedm tipů, jak pracovat z domova

Patříte mezi ty, kterým zaměstnavatel nabídl ze dne na den home office? Byli jste zpočátku nadšeni, ale nyní zjišťujete, že to vlastně vůbec není tak pohodlné? Řada z nás z domova obvykle nepracuje. Jsme zvyklí zde odpočívat, trávit čas s rodinou, zkrátka vykonávat úplně jiný druh činnosti než v práci. Proto vám přinášíme sedm rad, jak efektivně pracovat i v domácím prostředí.

1. Pracovní místo

Nejprve si promyslete, kde vytvořit svou dočasnou kancelář. Tu připravte tak, abyste necítili potřebu každou chvilku něco uklízet a přeorganizovávat. Taková domácí pracovna vám lépe pomůže soustředit se na podání pracovního výkonu a oddělit práci od zábavy a odpočinku. Ideální je samozřejmě mít samostatnou místnost, kde se zavřete a nenecháte se rozptylovat ostatními členy rodiny. Řada z nás však doma takovou místnost nemá. Vyhraďte si tedy alespoň nějaké pracovní místo – může to být prostor pod schody nebo třeba část ložnice.

2. Není židle jako židle

Kuchyňská židle je pro delší sezení nevhodná a nepohodlná. Pro podání optimálního výkonu potřebujete komfort a funkčnost, které nabízí pouze kvalitní kancelářská židle. Pravděpodobně budete každý den pracovat mnoho hodin a nesprávným sezením si můžete přivodit řadu zdravotních obtíží. Proto je důležité vybrat židli, která následuje pohyby vašeho těla a podporuje ergonomickou pracovní pozici.

3. Pracovní stůl

Určitě se vyplatí pořídit si vlastní pracovní stůl. Jedině na něm můžete kdykoliv zanechat rozdělanou práci tak, abyste následující den mohli okamžitě navázat. Vybírat můžete ze širokého sortimentu různých tvarů, barev a materiálů. Výškově nastavitelný stůl je investice, která se vám rychle vrátí. Změna pracovní pozice během dne má pozitivní dopad na vaše zdraví a pomáhá vám být kreativnější a produktivnější.  

4. Upgradujte technologii

Abyste mohli pracovat z domova efektivně, měla by mít domácí kancelář stejné hardwarové vybavení jako vaše běžné pracoviště. Zvažte, jaké funkce by měl mít váš počítač a mobilní telefon, a vyberte profesionální verze potřebného softwaru. Nezapomeňte také v případě potřeby upgradovat připojení k internetu.

5. Kvalitní svítidla

Velký vliv na pracovní výkon má také dobré osvětlení. Nejpřirozenějším zdrojem je denní světlo, proto je nejlepší umístit svůj pracovní stůl co nejblíže k oknu. Nemůžete se však spoléhat pouze na sluníčko. Ujistěte se, že ve své domácí kanceláři máte i dostatek jiných světelných zdrojů. Skvělým pomocníkem je stolní lampa. Nenechte ji však svítit přímo na obrazovku počítače. Zbytečně byste namáhali oči více, než je nutné.

6. Vytvořte si plán

I při práci v režimu home office je důležité mít den naplánovaný a dodržovat určitý řád. Ráno vstávejte v obvyklou dobu. Než začnete pracovat, vydejte se na krátkou procházku. Nejen že se dostanete na čerstvý vzduch, ale vaše tělo bude přesvědčeno, že míříte do práce a tím se naladí i vaše mysl na podání běžného pracovního výkonu. Držte se svých rutin, obědvejte, jako byste byli na pracovišti, a končete v obvyklou hodinu. Svou pracovní dobu ukončete sepsáním seznamu věcí, které byste měli udělat následující den.

7. Káva s kolegy

Pokud jste zvyklí být v práci obklopeni lidmi, může pro vás být home office velmi nezvyklý. Pravděpodobně se budete cítit osamělí, ale práce z domova neznamená konec sociálních vazeb. Proč si s vašimi spolupracovníky neudělat pauzu na kávu nebo na oběd prostřednictvím Skypu nebo jiných aplikací umožňujících videohovory? Domluvte se svými oblíbenými kolegy. Určitě jsou na tom doma podobně jako vy.