Tipy pro návrh interiéru třídy vhodné pro děti s neurovývojovými poruchami (NDD - Neurodevelopmental disorders)
Přínos vybavení třídy pro děti s NDD
Škola navržená tak, aby vyhovovala dětem s neurovývojovými poruchami, vyhovuje všem. Například přehlednost a dobrá struktura, která je důležitá pro mnoho dětí s ADHD, autismem atd., je stejně prospěšná pro všechny žáky i zaměstnance. Zde je několik tipů pro úpravu interiéru, které vám pomohou vytvořit třídu vhodnou pro žáky s těmito poruchami.
1. Rozdělení třídy do zón
Učebna pro děti s NDD by měla mít prostor pro několik různých typů výukových situací. Rozdělte prostor na menší zóny, například pro individuální práci, skupinovou práci a výuku celé třídy. Pro žáky s NDD může být obtížné zvládnout dlouhé vyučovací hodiny, ale přítomnost zón ve třídě umožňuje učiteli během jedné vyučovací hodiny provádět několik různých činností.
Výuka v celé třídě funguje nejlépe, když žáci sedí čelem k tabuli. Tím je jasně signalizováno, kam je třeba zaměřit pozornost. Když je čas na samostatnou práci, většině lidí prospívá možnost sedět v soukromí a v ústraní, buď na svém místě, v kabině nebo v oddělené místnosti, protože to minimalizuje rušivé vjemy.
2. Široká nabídka pracovních prostředí
Individuální výuka je snazší, když jsou k dispozici různé možnosti sezení. Studenti tak mohou sledovat výuku z místa, které nejlépe vyhovuje jejich soustředění, například z křesla nebo ze stolního rotopedu.
Alternativní způsob sezení
Z rozmanitosti má prospěch každý. Pro dítě, které má potíže s klidným sezením, je umožnění pohybu ve třídě obzvláště cenné. Snižuje úzkost a neklid v těle. Balanční stolička nebo míč jsou dobrou alternativou k obvyklým žákovským židlím.
Výškově nastavitelné lavice
Střídání stání a sezení má přínos pro všechny žáky. Zvyšuje krevní oběh, a tím i hladinu energie a soustředění. Výškově nastavitelné školní lavice lze použít při sezení v celé třídě nebo v odstíněných kójích, které umožňují větší rozmanitost během výuky.
Odhlučnění
Stolové paravány jsou flexibilní a přenosné; odstraňují rušivé vlivy a vytvářejí kolem žáka bezpečnou atmosféru. Výhodou tenkých stolových paravánů je, že je studenti mohou snadno přenést na jiné místo. Paravány umožňují studentům plnit úkoly vyžadující soustředění a přitom zůstat ve třídě a zachovat si pocit sounáležitosti.
Kromě sezení pro celou třídu by mělo být k dispozici také:
- Skupiny stolů pro spolupráci
- Prostory pro individuální práci
- Místo pro společné setkávání
- Skupina pohovek pro čtení a relaxaci
- Oddělená místnost pro soukromé hodiny nebo hodiny strávené ve dvojici s učitelem.
3. Vybavení pro různé aktivity
Skupina stolů
Umožněte práci ve dvojicích nebo skupinách. Skupiny stolů v jedné části třídy vytvářejí lepší podmínky pro spolupráci, kdy se celá skupina cítí zapojena. Pro učitele je také snazší mít žáky neustále na očích a v případě potřeby jim poskytnout podporu.
Čtecí koutek
Pro děti s NDD může být snazší soustředit se, když mohou sedět v klidu a nerušeně, například na sedacím vaku nebo na pohovce. Měkké sezení také pomáhá snížit hladinu hluku ve třídě a vytvořit klidnější atmosféru.
Setkávání
Velký koberec může sloužit jako místo setkávání pro plodné chvilky nebo aktivity celé třídy.
Příklady nábytku, který by měl být součástí běžného vybavení třídy, spolu se stoly a židlemi:
- Přenosné paravány
- Kulaté stoličky
- Chrániče sluchu
- Šlapací trenažéry
- Senzomotorické pomůcky
- Koberce
4. Snížení hluku
Příjemná hladina hluku ve třídě vytváří příjemnější pracovní prostředí jak pro studenty, tak pro učitele. Vneste do třídy látky a čalouněný nábytek, protože pomáhají pohlcovat zvuk. Dobrým příkladem jsou závěsy, polštáře, koberce a křesla. Pohlcovače zvuku na stěnách zachycují zvuky hovoru a snižují ozvěnu v místnosti.
Na všechny židle dejte podložky pod nábytek nebo zvolte stojan - nebo kolečka - pro studentské židle. Skřípavé zvuky na podlaze mohou být velmi rušivé! Některé děti s NDD mohou potřebovat zvuky zcela zablokovat, například použitím chráničů sluchu. Jiné mohou potřebovat hudbu do uší, aby se lépe soustředily.
5. Minimalizujte vliv světla
Blikající zářivka je pro každého nepříjemná. Nahraďte všechny světelné zdroje LED diodami se svítivostí podobnou dennímu světlu. Minimalizujte ostré stíny, protože mohou rušit zrak. Dobrým řešením je umístit do místnosti několik světelných zdrojů, které poskytují rovnoměrnější světlo. Volte okna směřující do školního dvora v úrovni terénu nebo do chodby, abyste omezili rušivé vlivy zvenčí.
TIP! Zařizujte místnost tlumenými barvami v zemitých tónech, jako je zelená a hnědá. Jednotné barvy nesoutěží o pozornost studentů a přispívají ke studijní atmosféře.
6. Senzomotorické pomůcky
Stresové míčky a podobné předměty pro zabavení neposedných prstů jsou oblíbeným nástrojem ve třídě přizpůsobené pro děti s neurovývojovými poruchami. Mohou být součástí základní výbavy každé třídy, aby žádná nevyčnívala z řady. Umožněte všem dětem používat tyto předměty, aby se jejich používání normalizovalo.
Vytváření vzdělávacího prostředí od samého začátku
Zajištění školního prostředí pro potřeby dětí s NDD může začít již ve fázi návrhu. Zamyslete se například nad tím, jaké chování dané místo podporuje. Dlouhá chodba signalizuje běh, takže pro děti s NDD může být obtížné pochopit, proč se na chodbě nesmí běhat. Jídelna je velký, otevřený prostor, kde se zvuk odráží od podlahy až ke stropu - proč tedy mluvit potichu? Jiným uspořádáním prostředí je možné chování kontrolovat. V hotelové hale je tlumené osvětlení, koberce a měkký nábytek, které signalizují nízkou úroveň konverzace - stejný přístup lze použít i ve školách.
Praktické tipy pro školu s dětmi s neurovývojovými poruchami
- Napište si program setkání. Vysvětlete účel aktuální hodiny a projděte si úkoly, aby žák věděl, kolik toho má udělat a za jak dlouho.
- Udržujte pořádek a organizovanost. Žáci s NDD mají rádi vše na svém místě. Úložné prostory, které jsou jasně označené, vytvářejí méně nepořádku. Věci povalující se kolem mohou působit rušivě, ale když jsou uloženy v příslušných skříních, je v nich méně vizuálního nepořádku.
- Mějte vyhrazená místa k sezení. Je těžké odmítnout své kamarády, i když to narušuje vaši práci a také práci všech ostatních. Existuje také riziko, že budete sedět sami. Proto když učitel rozhodne, kde má každý žák sedět, minimalizuje se úzkost.
- Pomoc s vnímáním času. Hodiny s časomírou ukazující zbývající minuty jsou přehledné a užitečné ve třídě. Řekne studentům, jak dlouho se mají soustředit.
- Nevyvěšujte práce studentů. Alespoň ne tam, kde jsou během přednášky v zorném poli studentů - výuka je boj o pozornost! Místo toho přesuňte výkresy a studentské projekty do zadní části učebny. Je vedle tabule příliš prázdno a nuda? Umístěte tlumiče zvuku. Jednak tlumí hluk při konverzaci, jednak vypadají skvěle jako dekorace interiéru.
- Proškolte zaměstnance. Nábytek je pouze jednou částí úpravy pro potřeby dětí s NDD. Je třeba reorganizace a školení personálu, aby dokázal naplánovat hodiny a materiály vhodné pro žáky s těmito poruchami.
Shnutí
Zabezpečení třídy pro děti s neurovývojovými poruchami (NDD) je přínosem pro všechny studenty. Nejjednodušším způsobem je rozdělit třídu na zóny. To dává studentům možnost najít si pracovní prostor, který jim nejlépe vyhovuje, a zpestřit si práci. Stejně důležité je i akustické a vizuální prostředí. Kromě zlepšení vybavení nábytkem jsou pro školní výuku šetrnou k dětem s NDD nezbytné znalosti těchto poruch a dobré plánování.
Pomůžeme vám, aby vaše škola byla vstřícná k dětem s těmito poruchami!
Potřebujete inspiraci nebo pomoc s projektem, který by vaše školní prostředí uzpůsobil pro tyto potřeby? Společnost AJ Produkty má tým odborníků na interiérový design pro školy, kteří vám rádi pomohou.
Pošlete nám e-mail nebo zavolejte na číslo +420 283 833 763
Napište nám