Co je to leadership? Manažer a lídr nejsou vždy to samé
Jako rodinná firma působící na 21 trzích neustále pracujeme na rozvoji vlastního vedení. Již 45 let však také pracujeme s podnikateli a vedoucími pracovníky firem. Dovolte nám tedy, abychom vám pomohli s interiérem pracoviště - a přispěli k vašim znalostem o leadershipu.
Co to znamená leadership?
Leadership znamená spolupracovat s ostatními lidmi na dosažení společného cíle. Jasné informace o vizi a cílech jsou nezbytné pro to, aby celý tým nebo oddělení společně usilovali o stejný směr, a také snižují riziko nedorozumění. Komunikace je pro efektivní vedení nezbytná bez ohledu na použitý model.
Nejde jen o to, co je třeba udělat, ale také o to, jak by se to mělo udělat. K dosažení stanovených cílů musí být k dispozici potřebné zdroje. Pokud chybí materiál, odborné znalosti, nástroje nebo firemní IT prostředí nebo nefunguje uspokojivě, bude i pro ten nejmotivovanější tým obtížné odvést práci způsobem, který si přeje.
Společné vedení
Věříte, že nejvyšší vedení tvoří jedna určená osoba? Pak byste se měli zamyslet znovu. Společné vedení je alternativou s několika výhodami. Při sdíleném vedení dvěma nebo více osobami se rozdělí pracovní zátěž, která může být pro jednu osobu příliš vysoká. Možnost společně diskutovat a řešit obtížné úkoly může být přínosná, protože při výměně myšlenek snadněji vznikají nové nápady.
Aby společné vedení fungovalo, vyžaduje mimo jiné, aby jednotlivci dobře spolupracovali. Absence prestižního postavení a sdílené hodnoty vytvářejí pevný základ pro efektivní spolupráci. Pro mnohé může být uklidňující, že nenesou celou odpovědnost sami. Sám není vždy silný, ale ani to neznamená, že dvojí vedení automaticky generuje dvakrát lepší výsledky.
Výzvy spojené s hybridní prací
Po pandemických omezeních a doprovodných zkušenostech s prací z domova je tu hybridní práce. Tato změna v pracovních metodách má vliv i na práci vedoucího pracovníka. Když se všichni zaměstnanci neschází denně v kanceláři, klesá sociální interakce a ztrácí se cenná konverzace během přestávek na kávu. Důležité informace sdílené během takových neformálních setkání se nemusí dostat k těm, kteří pracují na dálku.
Zde si můžete přečíst o dalších věcech, které je dobré vědět o hybridní práci.
Stejně jako u mnoha jiných situací, kdy dochází ke změnám, závisí úspěch na tom, jak dobře se organizace přizpůsobí novým podmínkám. Při změně pracovního uspořádání může nastat čas na revizi kancelářského nábytku a konferenčních místností. Vytvořením strategie pro digitální komunikaci a spolupráci může hybridní vedení fungovat dokonce lépe než tradiční přístup, kdy jsou všichni přítomni každý den.
Doporučený článek: Jak proměnit jídelnu ve studnici kreativity
Aktivně a pasivně destruktivní leadership
Destruktivní styl vedení může být pro zaměstnance zničující. Negativní a demoralizující pracovní prostředí může mít vliv na pohodu zaměstnanců i na jejich pracovní výkon. Aktivně destruktivní vedení zahrnuje příliš vysoké požadavky a hrozby, někdy i různé druhy trestů. Pasivně destruktivní vedení znamená, že vedoucí je nedostupný a úkoly a oblasti odpovědnosti jsou nejasné. To u zaměstnanců vyvolává nejistotu.
Formální a neformální lídři
Příklady pozic s formálním vedením jsou manažeři, projektoví manažeři a vedoucí pracovníci. Nadřízený, kterého organizace jmenuje vedoucím, má za úkol posunout práci kupředu tím, že zaměstnance zapojí a motivuje.
Neformální vedoucí nemají formální pozici vedoucího, ale přesto mají na pracovišti významný vliv. Ovlivňováním názorů a chování svých kolegů mohou dosáhnout určitého skrytého mocenského postavení. V horším případě to může vést k šikaně a intrikám. Aby neformální vedení nevznikalo, je nutné jasné a dobře fungující formální vedení.
Co dělá dobrého lídra dobrým lídrem?
Některé způsoby chování vedoucích pracovníků se ukázaly jako účinné, pokud jde o to, aby se zaměstnanci v práci cítili dobře a podávali dobré výkony. Tyto čtyři tipy vám mohou pomoci rozvíjet a zlepšovat vaše vedoucí schopnosti.- Když mluvíte o cílech a vizích, buďte vždy pozitivní. Nadšení je nakažlivé.
- Jděte na pracovišti příkladem a buďte lídrem, kterého byste chtěli sami následovat.
- Ukažte, že vám na zaměstnancích záleží a oceňte jejich úsilí.
- Podporujte inovativní myšlení, abyste vytvořili kreativní prostředí.
Vedení musí zajistit správné podmínky
Vedoucí pracovník, který nemá pro svou práci vhodné podmínky, bude jen těžko dobrým vedoucím pracovníkem, a to bez ohledu na to, jak dobré předpoklady má. Projekt Chefios byl výsledkem spolupráce mezi Univerzitou v Göteborgu a několika obcemi v západním Švédsku a zaměřoval se především na manažerskou práci v obecní správě. Výsledky mimo jiné ukázaly, že existují specifické organizační struktury, které ovlivňují pracovní situaci vedoucích pracovníků.- Jasně vymezená a definovaná manažerská role.
- Počet zaměstnanců připadajících na jednoho manažera.
- Přístup k dobře přizpůsobeným podpůrným administrativním zdrojům.
- Fóra pro dialog o rozpočtových, provozních a personálních otázkách.
Jaký je rozdíl mezi manažerem a lídrem?
Pojmy manažer a lídr nejsou vzájemně synonymní, i když manažer může být zároveň líderm. Jaký je tedy mezi nimi rozdíl? Níže uvádíme několik obecných rozdílů. Přesné vymezení povinností, které jsou součástí role manažera, se může na různých pracovištích a v různých organizacích lišit, stejně jako se může lišit aktuální manažerská pozice.
Role lídra
- Zaměřuje se na vlastní rozvoj a rozvoj zaměstnanců
- Motivuje svůj tým
- Řídí a posouvá práci kupředu
- Inspiruje k samostatné práci
- Pracuje dlouhodobě
Úloha manažera
- Zastává formální pozici
- Má v rámci organizace zvláštní pravomoc
- Odpovědnost za personál
- Odpovědnost za rozpočet
- Přijímá zásadní rozhodnutí
Různé styly leadershipu
Zde jsou příklady sedmi běžných stylů vedení. Je výhodné znát různé metody, protože ne všechny organizace jsou stejné. To, co funguje v jedné společnosti, může být pro jinou zcela nevhodné. Lidé jsou především individuality, což platí jak pro vedoucího, tak pro členy pracovního týmu.- Agilní leadership - rychlý: Agilní vedoucí dává svým zaměstnancům volnost a podporuje je v iniciativě a vlastním rozhodování. Agilní vedení se zaměřuje na přizpůsobování se rychlým změnám. Vytváří tak prostředí podporující kreativitu a inovace
- Koučovací leadership - mentor: Koučující vedoucí pomáhá zaměstnancům rozvíjet jejich dovednosti a výkon tím, že jim poskytuje zpětnou vazbu, klade otázky a nabízí vedení. Vedoucí podporuje zaměstnance v tom, aby převzali odpovědnost za svůj vlastní rozvoj.
- Situační leadership - založené na potřebách: Vedoucí přizpůsobuje své chování konkrétním okolnostem, které se v dané situaci vyskytují. Situační vedení může být rovnováhou mezi autoritativním a delegujícím přístupem v závislosti na potřebách dané situace.
- Transformační leadership - změna: Tento styl vedení zahrnuje zpochybňování a změnu současného stavu organizace nebo společnosti. Transformační vedoucí může s jasnou vizí podnítit organizaci k přijetí inovativnějšího a progresivnějšího přístupu k její činnosti.
- Leadership ve vzdělávání - učitel: Vzdělávací vedoucí působí jako učitel a pomáhá svým zaměstnancům rozvíjet nové dovednosti a znalosti. Vzdělávací vedení spočívá v tom, že zaměstnancům objasňuje, co se od nich požaduje a jak mají cílů dosáhnout.
- Leadership založený na důvěře - sebedůvěře: Jistota, odpovědnost a svoboda jsou základními slovy vedení založeného na důvěře. Vedoucí zde vytváří prostředí, ve kterém se zaměstnanci cítí bezpečně a důvěřují rozhodnutím a pokynům vedoucího. Zaměstnanci mají velkou zodpovědnost a svobodu a vedoucí o ně projevuje skutečný zájem a péči.
- Charismatický leadership - vizionářský: Charismatičtí vedoucí vytvářejí mezi zaměstnanci nadšení, zapojují je do sledování vize a cílů a vedou je k práci na jejich dosažení. Charismatické vedení se opírá o osobnost a charisma vedoucího, které inspirují a motivují zaměstnance.