Situační vedení

Situační vedení

V teorii organizace je situační vedení modelem, jehož cílem je, aby vedoucí přizpůsobili svůj přístup a metody práce podle aktuální situace každého člena týmu. V 60. letech 20. století vytvořili Paul Hersey a Ken Blanchard model vedení, který byl od té doby dále rozvíjen. Model vychází z myšlenky, že vhodné chování vedoucího závisí na úrovni motivace, kompetencí, zkušeností a zájmu zaměstnance převzít odpovědnost.

Jako rodinná firma působící na 21 trzích neustále pracujeme na rozvoji vlastního vedení. Již 45 let však také pracujeme s podnikateli a vedoucími pracovníky firem. Dovolte nám tedy, abychom vám pomohli s interiérem pracoviště - a přispěli k vašim znalostem o vedení, například o situačním leadershipu.


Co je situační vedení?

Tento model vedení se zaměřuje spíše na jednotlivce než na celé oddělení nebo organizaci. Vedoucí musí přizpůsobit své chování každému členovi týmu nebo sledujícímu, jak se tento termín často používá. Zaměstnanci jsou hodnoceni na základě úrovně svých kompetencí a zapojení. Na základě tohoto hodnocení volí vedoucí nejvhodnější přístup. Cílem je, aby každý člen týmu měl podmínky pro svůj rozvoj a plné využití svého potenciálu.


Čtyři vývojové úrovně v rámci situačního vedení

Na pomoc vedoucím při interpretaci potřeb členů jejich týmu je k dispozici model založený na různých kombinacích rozdílných kompetencí a angažovanosti. Například nově přijatý zaměstnanec může být veden vysokou motivací, ale chybí mu pracovní zkušenosti, zatímco někdo na dlouhodobé pozici může být zklamán svou pracovní situací a chybí mu motivace k rozvoji a zlepšování. Tito dva jedinci potřebují různé typy stylů vedení, aby se přiblížili k cíli, kterým je samostatnost a vysoká pracovní motivace.

Styly řízení v rámci situačního vedení

Styly řízení se týkají způsobu, jakým se vedoucí rozhoduje zadávat úkoly a komunikovat se svými zaměstnanci. Součástí stylu řízení je i přístupnost vedoucího a druh vytvořeného pracovního vztahu. Dvěma základními způsoby chování jsou instruující chování a podporující chování.

Párování vývojové úrovně a stylu vedení

Když vedoucí nejprve vyhodnotí, která ze čtyř vývojových úrovní nejlépe vystihuje situaci zaměstnance, může zvolit styl vedení s odpovídajícím číslem. Pro vývojovou úroveň 1 (T1) je vhodný situační styl vedení 1 (S1) atd. Pokud má například nově přijatý člen týmu nízké kompetence, ale vysoké nasazení, je na úrovni T1. V takovém případě je zapotřebí direktivní styl vedení neboli S1.

Shrnutí

Situační vedení je model vedení, který v 60. letech 20. století vyvinuli Paul Hersey a Ken Blanchard. Model je postaven na posouzení vývojové úrovně zaměstnance a přizpůsobení se vedoucího odpovídajícímu stylu vedení. Cílem je, aby zaměstnanec rozvíjel svou angažovanost, motivaci a kompetence.

Časté dotazy

Při situačním vedení musí vedoucí pracovníci poskytovat vedení a motivaci, které jednotliví zaměstnanci potřebují. To zahrnuje také poskytování zpětné vazby o výkonu zaměstnanců.
Existují čtyři různé typy zaměstnanců definované kombinací různých kompetencí a angažovanosti.
Teorie organizace je studium organizací. Teorie organizace zahrnuje zkoumání a popis organizací, jejich struktury a fungování, jakož i pracovních metod.
Znalost znamená, že člověk něco ví. Kompetence znamená, že osoba něco umí.
Příklady faktorů, které mohou být v práci motivující, jsou uznání, odpovědnost, možnosti rozvoje a možnost ovlivňovat práci.

Ať vám neunikne žádná důležitá novinka…

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a nechte si zasílat tipy na nové výrobky, zajímavé články a upozornění na speciální nabídky přímo do vašeho emailu.
Prosím vyčkejte...