Aktivní třída ve Vammarskolan státní škole ve Švédsku
Trénink srdeční frekvence zlepšuje školní výsledky
"Projekt Puls" iniciovali čtyři učitelé, kteří chtěli optimalizovat učení žáků na základě známých poznatků o tom, jak mozek ovlivňuje fyzická aktivita. Když byl experiment po třech školních letech shrnut, byla ve škole pouze jedna třída, kde všichni žáci absolvovali všechny předměty. Jednalo se o náhodně vybranou třídu, která měla kromě dvou dnů tělesné výchovy tři dny v týdnu navíc trénink pulsu. Výsledky hovořily samy za sebe - a když Vammarskolan následně zavedl plný pulzní profil pro celou vyšší střední školu, celkový průměr známek se po několik let stále zvyšoval.
Jak přenést výhody do výuky?
Když se trénink srdeční frekvence stal normou, učitelé si položili otázku, jak by tyto zkušenosti mohly pomoci maximalizovat učení i ve třídě? Od začátku bylo jasné, že odpovědí bude učení v pohybu.
"Učíme se od nohou nahoru," říká Mats Nahlbom, jeden z iniciátorů. "Pohyb a učení spolu souvisejí, je to základní kámen výuky v aktivní třídě."
Když nastal čas realizace konceptu, byli jsme v AJ Produkty požádáni, zda bychom se mohli podílet na návrhu interiéru. Řekli jsme ANO, zamysleli se a přišli s návrhem, který odpovídá potřebám inovativní metodiky.
Potřebujete také naši pomoc s návrhem interiéru? Klikněte zde!
Vybavení odpovídající metodice
Studenti pracují ve trojicích nebo dvojicích a učí se tak, že sdílejí - a zpochybňují - znalosti ostatních. Proto je aktivní učebna vybavena trojúhelníkovými žákovskými lavicemi, které tlumí zvuk a které se dají perfektně sestavit (při testech je lze také snadno rozebrat).
Práce ve stoje aktivuje tělo a usnadňuje učení - učitel má zároveň lepší přehled o místnosti. Proto hrají při výuce důležitou roli skleněné psací tabule podél stěn.
Možnost měnit pracovní polohu usnadňuje soustředění na probíranou látku. Proto mají školní židle ergonomicky navržený sedák, který umožňuje sedět na něm dopředu i dozadu, což usnadňuje změnu polohy sezení. Kromě toho je k dispozici několik výškově nastavitelných malých stolků s přidruženými balančními stoličkami a pohovka (pro zvláštní příležitosti).
Celkově vzato flexibilní školní nábytek usnadňuje studentům měnit pracovní polohu, což jim pomáhá soustředit se. Místnost lze také snadno přestavět podle potřeby.
Aktivní třída ve čtyřech bodech
- Kolaborativní učení znamená, že se studenti učí společnou prací a vzájemnou pomocí.
- Jelikož je učení ovlivněno fyzickým pohybem, mnoho úkolů se provádí ve stoje a při chůzi.
- Soustředění na úkoly je usnadněno tím, že studenti mohou měnit své držení těla a pohybovat se po místnosti. Doplňují je "mozkové přestávky", krátké přestávky, které okysličují mozek a dodávají mu energii.
- Když studenti používají nástěnné tabule, učitel snáze vidí, kdo potřebuje pomoc.
Pokračování se již plánuje
Po několika letech používání můžeme říci, že aktivní třída je velmi oblíbená. Žáci si oblíbili volnost pohybu a možnost měnit své pracovní místo. Učitelé oceňují přehled a vidí také výhody v tom, že mohou pomáhat několika žákům najednou, protože často pracují ve skupinách, nikoli individuálně.
"Dospělí mají k dispozici výškově nastavitelný kancelářský nábytek, který jim pomáhá podávat co nejlepší výkony. S aktivní učebnou chceme poskytnout stejně dobré podmínky i školákům," říká Daniel Hermansson.
Aktivní učebna je předmětově neutrální a zatím se používá pro výuku jazyků a matematiky. Další předměty budou následovat: cílem je mít do podzimu 2022 připravenou další aktivní učebnu - třídu stejně dobrou jako všechny ostatní!
Projekt Pulse - jak funguje v praxi
Středoškoláci na Vammarskolanu mají tři dny v týdnu (kromě hodin sportu) pulsní trénink. Aby byl účinek cvičení plný, musí žáci udržet alespoň 70 % své maximální tepové frekvence po dobu 20 minut. Trénink lze provádět jakýmkoli způsobem: prostřednictvím míčových sportů ve skupině nebo individuálně s pomocí veslovacího trenažéru, spinningu, běžeckého pásu atd. Účinek tréninků přesahuje školní výsledky, o čemž svědčí skutečnost, že žáci lépe spí a jedí a jsou aktivnější ve svém volném čase.
Projekt zahájili Mats Nahlbom, Daniel Hermansson, Daniel Kristoffersson a Mike Andersson poté, co vyslechli přednášku vědce zabývajícího se výzkumem mozku o učení a souvislosti mezi zvýšenou fyzickou aktivitou a lepšími školními výsledky. Čtveřice se inspirovala knihou harvardského profesora Johna Rateyho "S.P.A.R.K.". A praktickými školními příklady z chicagské střední školy Naperville Central High. Rádi se podělí o své zkušenosti - pro více informací kontaktujte daniel.hermansson@valdemarsvik.se.