Jak vytvořit dobré prostředí pro učení v mateřských školkách

Jak vytvořit dobré prostředí pro učení v mateřských školkách

Předškolní vzdělávání hraje důležitou roli ve vývoji našich dětí. Jako první zastávka na cestě za vzděláním by měla školka podněcovat touhu po učení. Zároveň by měla učitelům nabídnout dobré pracovní místo. To přirozeně klade velké nároky na design interiéru. Ve společnosti AJ Produkty máme s dobrým prostředím pro výuku bohaté zkušenosti a přinášíme vám několik tipů, jak školku vybavit co nejlépe.


Navrhování mateřské školky v souladu s pedagogikou

Každá školka je jiná. Proto je podle Fredrika Hentze, manažera obchodní oblasti společnosti AJ Offentlig Interiör, dobré školku zařídit různými způsoby v závislosti na pedagogice.

"Školka by měla probouzet touhu po učení a vycházet z pedagogických myšlenek. Prostředí by se mělo během dne měnit a nemělo by mít tolik pevných nebo statických bodů. Doporučuji navrhovat pro různé skupiny s různými potřebami," říká Fredrik.


Flexibilní a přizpůsobitelný nábytek

Během běžného dne v mateřské škole by děti měly mít možnost se pohodlně usadit, hrát si, odpočívat a učit se novým věcem. To vyžaduje flexibilní interiér školky, který umožňuje vše od pohybu a interakce s ostatními až po soukromí a individuální aktivity. Základním pravidlem je vycházet z potřeb skupiny a přizpůsobit nábytek počtu, věku a výšce dětí. Dobře promyšlené prostředí pro výuku děti inspiruje ke hře a povzbuzuje je k objevování a učení.

 

Děti v centru pozornosti

Emmie Ellman, pedagožka v oblasti předškolního vzdělávání, vysvětluje, že při navrhování interiéru školky by měly být v centru pozornosti potřeby dětí.

"Montessori pedagogika prosazuje světlé neutrální barvy, které dodají místnosti domácí atmosféru a stoly a židle přizpůsobené velikosti dětí. Místnosti by měly být dostatečně velké, aby umožňovaly pohyb a podněty od ostatních dětí, ale také soukromí a nezávislost a podporovaly podmínky pro soustředění", říká Emmie.

Emmie doporučuje používat velké stoly ve výšce dětí, rolovací podložky pro materiály, které se nejlépe hodí na podlahu, ale také velké kobercové plochy pro setkávání a hry.

 

Vytvoření řádu a struktury

Různé typy skříní a regálů usnadňují organizaci. Nízké regály na hračky a knihy, které umožňují dětem vzít si, co potřebují, jim pomáhají cítit se zapojené a převzít iniciativu. Vyšší regály s plastovými koši, které personál zvedá nad zem, mohou obsahovat předměty, které se používají jen při určitých příležitostech.

Dobrým tipem je označit police obrázky materiálů, které by tam měly být. Usnadní to úklid a udržování přehledu o tom, kam věci patří. "Pořádek a struktura v předškolním prostředí jsou důležitým základem, který dítěti pomáhá," vysvětluje Emmie.

 

Chraňte děti před vysokou hladinou hluku

Děti mohou být unavené, vystresované nebo mít problémy se soustředěním, pokud je po většinu dne příliš vysoká hladina hluku. Nástěnné a stropní pohlcovače zvuku různých tvarů a barev mohou být velmi užitečné a dekorativní. Totéž lze říci o záclonách a závěsech, které lze použít i k regulaci hladiny světla. Několik jednoduchých opatření může zlepšit zvukové prostředí pro předškoláky i personál. Zvolte barvy, které ladí s ostatním nábytkem.


Vybavte školku od šatny po hernu

Časté dotazy

Vzdělávací prostředí je fyzické prostředí a kontext, ve kterém probíhá učení a poznávání.
Z pedagogického, fyzického a sociálního hlediska by mělo být vzdělávací prostředí přístupné a přizpůsobené různým potřebám a podmínkám.
Prostředí by mělo být přístupné všem dětem, mělo by je inspirovat k interakci a zkoumání okolního světa a podporovat jejich rozvoj, učení, hru a komunikaci.

Ať vám neunikne žádná důležitá novinka…

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a nechte si zasílat tipy na nové výrobky, zajímavé články a upozornění na speciální nabídky přímo do vašeho emailu.
Prosím vyčkejte...