Jedna třída - mnoho individuálních vzdělávacích prostředí
Souvislosti: Test pro nejbližší budoucnost
Před plánovanou rekonstrukcí celé školy v Andersbergu dostal učitel Max Friman od ředitele školy volnou ruku, aby vytvořil dokonalou učebnu pro 1.-3. třídu. V plném rozsahu se testovalo, zda flexibilní design interiéru poskytuje více možností při výuce a usnadňuje přizpůsobení výukového prostředí potřebám žáků.
Pokud bude test úspěšný, bude část nebo celý nový nábytek použit pro vybavení dalších tříd ve škole. Následně budou moci prostředí otestovat i Maxovi kolegové a přispět k hodnocení.
Spolupráce se ihned rozběhla
My v AJ Produkty jsme se do projektu zapojili hned na začátku a rychle jsme navázali dobrý kontakt s vedením školy i se samotným Maxem. Po konzultaci se speciálními pedagogy vznikl seznam přání. A podle Maxe by se dalo mnohé zlepšit:
"Dříve zde byly jen vysoké lavice a židle a vpředu koberec, na který si studenti sedali, když je židle omrzely. Nyní jsem chtěl vytvořit místnost s více stanovišti, která by poskytovala dobré podmínky pro výuku každému studentovi bez ohledu na jeho individuální potřeby."
Děti se učí různými způsoby
Na prvním místě seznamu byla pomoc studentům najít klid. Někteří se cítí pohodlně v lavici, jiní se nejlépe soustředí, když jsou sami, někteří chtějí sedět na pohovce, jiní potřebují uvolnit energii, aby se mohli soustředit. Pro Maxe bylo také důležité podněcovat děti ke čtení, aby se rozvíjel jejich jazykový projev.
Náš tým pečlivě naslouchal Maxovým přáním. Poté jsme přidali naše znalosti o dobře fungujících učebních prostředích a vytvořili kompletní návrh interiéru okořeněný promyšleným výběrem produktů. Konečným výsledkem bylo flexibilní řešení, které otevírá příležitosti pro Maxe i jeho žáky.
Seznam přání se stává skutečností
Vše - včetně interiéru šatny - dodali, sešroubovali a namontovali naši montéři během jediného dne. Druhý den byla celá učebna opět připravena k vyučování. Nyní jsou zde studentské lavice s kolečky pro větší flexibilitu, nízké židle, dvě další pracovní místa s výškově nastavitelnými stoly a stolním kolem a balanční stoličkou pro soustředěnou práci, dvě akustické židle s vysokými bočnicemi, které pomáhají studentům soustředit se, a rohová sedačka za stěnou pohlcující zvuk. A navíc spousta úložných prostor.
"První reakce dětí byla 'Wow', protože to bylo tak jiné než dřív. V prvním týdnu dokonce zůstávaly po škole jen tak pro radost, že mohou trávit čas v novém, krásném prostředí," říká Max.
Výsledek: lepší studijní prostředí
Max často rozděluje třídu a učí polovinu studentů, zatímco ostatní pracují na kontrolních úkolech.
"V malé skupině je snazší vysvětlovat, odpovídat na otázky a pomáhat každému studentovi," říká Max. "A nové uspořádání funguje opravdu dobře. Dříve seděly skupiny hned vedle sebe. Nyní se lidé pracující samostatně rozprostřou po místnosti, což dětem, které učím, poskytuje tišší, klidnější a lepší studijní prostředí."
Větší možnost volby ve vzdělávání
Je vidět, že se učitelé i žáci baví. Maxovi kolegové se také zastavili, byli zvědaví a sami chtěli své třídy přebudovat a rozvíjet. A Max jim rozumí:
"Největším rozdílem pro mě jako učitele je, že si mohu zvolit různé způsoby organizace výuky. To je privilegium, za které jsem velmi vděčný."
Možnost volby také zvyšuje šance studentů na výběr vzdělávacího prostředí, které jim v danou chvíli vyhovuje.
"Student, který se málokdy dokázal zúčastnit celé výuky, nyní sedí v jednom z křesel a vše sleduje na dálku, ale zůstává v místnosti. Jiný, který dříve chodil a povídal si, nyní sedí na stolním rotopedu a šlape do pedálů, čímž už neruší ostatní, což je pozitivní."
Produkty, které škola Andersberg zakoupila
Pohodlné sezení vás přiměje ke čtení
Dalším pozitivním aspektem je sedací koutek a křesla, která zvýšila zájem dětí o čtení. "Je lákavější číst knihu, když se pohodlně sedí nebo leží, takže je toho více - což je dobré pro rozvoj jazyka."
Když už jsme u čtení, jeden student si sedl do křesla s knihou a řekl: "Teď se cítím jako doma!" "Myslím, že je to velmi příjemný pocit na školní půdě," uzavírá Max s úsměvem.