Jedna třída - mnoho individuálních vzdělávacích prostředí

Jedna třída - mnoho individuálních vzdělávacích prostředí

V zimě roku 2022 jsme pomohli učiteli Maxi Frimanovi vytvořit "dokonalou třídu" na škole Andersbergsskolan v Halmstadu. Výchozím bodem byl flexibilní design interiéru, protože děti se učí různými způsoby a všichni žáci by měli mít stejné možnosti najít klid. Nyní se vize dostala od nápadů a skic až k realitě - a otázka zní: Co si Max a jeho třeťáci myslí o své nové třídě?
Učitel Max Friman
Dívka na stolním rotopedu

Souvislosti: Test pro nejbližší budoucnost

Před plánovanou rekonstrukcí celé školy v Andersbergu dostal učitel Max Friman od ředitele školy volnou ruku, aby vytvořil dokonalou učebnu pro 1.-3. třídu. V plném rozsahu se testovalo, zda flexibilní design interiéru poskytuje více možností při výuce a usnadňuje přizpůsobení výukového prostředí potřebám žáků.

Pokud bude test úspěšný, bude část nebo celý nový nábytek použit pro vybavení dalších tříd ve škole. Následně budou moci prostředí otestovat i Maxovi kolegové a přispět k hodnocení.

Spolupráce se ihned rozběhla

My v AJ Produkty jsme se do projektu zapojili hned na začátku a rychle jsme navázali dobrý kontakt s vedením školy i se samotným Maxem. Po konzultaci se speciálními pedagogy vznikl seznam přání. A podle Maxe by se dalo mnohé zlepšit:
 
"Dříve zde byly jen vysoké lavice a židle a vpředu koberec, na který si studenti sedali, když je židle omrzely. Nyní jsem chtěl vytvořit místnost s více stanovišti, která by poskytovala dobré podmínky pro výuku každému studentovi bez ohledu na jeho individuální potřeby."

Děti se učí různými způsoby

Na prvním místě seznamu byla pomoc studentům najít klid. Někteří se cítí pohodlně v lavici, jiní se nejlépe soustředí, když jsou sami, někteří chtějí sedět na pohovce, jiní potřebují uvolnit energii, aby se mohli soustředit. Pro Maxe bylo také důležité podněcovat děti ke čtení, aby se rozvíjel jejich jazykový projev.

Náš tým pečlivě naslouchal Maxovým přáním. Poté jsme přidali naše znalosti o dobře fungujících učebních prostředích a vytvořili kompletní návrh interiéru okořeněný promyšleným výběrem produktů. Konečným výsledkem bylo flexibilní řešení, které otevírá příležitosti pro Maxe i jeho žáky.

Učitel MAX MLUVÍ S ŽÁKEM
Učitel Max mluví s žákem

Seznam přání se stává skutečností

Vše - včetně interiéru šatny - dodali, sešroubovali a namontovali naši montéři během jediného dne. Druhý den byla celá učebna opět připravena k vyučování. Nyní jsou zde studentské lavice s kolečky pro větší flexibilitu, nízké židle, dvě další pracovní místa s výškově nastavitelnými stoly a stolním kolem a balanční stoličkou pro soustředěnou práci, dvě akustické židle s vysokými bočnicemi, které pomáhají studentům soustředit se, a rohová sedačka za stěnou pohlcující zvuk. A navíc spousta úložných prostor.
 
"První reakce dětí byla 'Wow', protože to bylo tak jiné než dřív. V prvním týdnu dokonce zůstávaly po škole jen tak pro radost, že mohou trávit čas v novém, krásném prostředí,"  říká Max.


Výsledek: lepší studijní prostředí

Max často rozděluje třídu a učí polovinu studentů, zatímco ostatní pracují na kontrolních úkolech.
 
"V malé skupině je snazší vysvětlovat, odpovídat na otázky a pomáhat každému studentovi," říká Max. "A nové uspořádání funguje opravdu dobře. Dříve seděly skupiny hned vedle sebe. Nyní se lidé pracující samostatně rozprostřou po místnosti, což dětem, které učím, poskytuje tišší, klidnější a lepší studijní prostředí."

Větší možnost volby ve vzdělávání

Je vidět, že se učitelé i žáci baví. Maxovi kolegové se také zastavili, byli zvědaví a sami chtěli své třídy přebudovat a rozvíjet. A Max jim rozumí:
 
"Největším rozdílem pro mě jako učitele je, že si mohu zvolit různé způsoby organizace výuky. To je privilegium, za které jsem velmi vděčný."
 
Možnost volby také zvyšuje šance studentů na výběr vzdělávacího prostředí, které jim v danou chvíli vyhovuje.

"Student, který se málokdy dokázal zúčastnit celé výuky, nyní sedí v jednom z křesel a vše sleduje na dálku, ale zůstává v místnosti. Jiný, který dříve chodil a povídal si, nyní sedí na stolním rotopedu a šlape do pedálů, čímž už neruší ostatní, což je pozitivní."

Produkty, které škola Andersberg zakoupila

Pohodlné sezení vás přiměje ke čtení

Dalším pozitivním aspektem je sedací koutek a křesla, která zvýšila zájem dětí o čtení. "Je lákavější číst knihu, když se pohodlně sedí nebo leží, takže je toho více - což je dobré pro rozvoj jazyka."
 
Když už jsme u čtení, jeden student si sedl do křesla s knihou a řekl: "Teď se cítím jako doma!" "Myslím, že je to velmi příjemný pocit na školní půdě," uzavírá Max s úsměvem.


My v AJ Produkty jsme rádi, že jsme mohli přispět k testu, a přejeme Maxovi a jeho studentům hodně štěstí!


Podívejte se na naši kompletní nabídku školních produktů 

Chcete vědět více?

Vyplňte následující formulář a my se vám během následujících 2 pracovních dnů ozveme.
Typ organizace
Vaše zprávaPřílohy
Kliknutím na tlačítko "Odeslat" souhlasíte s Ochranou osobních údajů.

Ať vám neunikne žádná důležitá novinka…

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a nechte si zasílat tipy na nové výrobky, zajímavé články a upozornění na speciální nabídky přímo do vašeho emailu.
Prosím vyčkejte...