Od jídla ke komunitě

Od jídla ke komunitě: Navrhování pozitivních zážitků z obědů

Místo pro odpočinek, ale také příležitost ke společenskému setkávání - školní jídelna je místem ve škole, kde se setkávají žáci a dospělí, ale kde nejsou v centru pozornosti požadavky na výuku. V mezinárodní škole Dibber v Sollentuně jsme chtěli společně s pedagogy, ředitelem a konceptem The Good Meal vytvořit optimální prostor pro zdraví, pohodu a komunitu.
Jeremy Brooks je ředitelem mezinárodní školy Dibber v Sollentuně a jednou z jeho hlavních priorit bylo, aby se nová školní jídelna stala místem s klidnou atmosférou, kde by děti i dospělí mohli načerpat novou energii a rozvíjet se. A je podle něj vidět, že děti si své nové jídelny opravdu váží.
"Hlavní rozdíl, který jsme zaznamenali hned v prvních dnech, byl ten, že děti byly velmi nadšené a šťastné, protože to bylo zcela nové prostředí. Ale všimli jsme si, že nová jídelna na ně nyní působí uklidňujícím dojmem, když si na ni více zvykly", říká.
Andreas Broman, SO-lärare på Dibber International School i Sollentuna

Andreas Broman je učitelem společenských věd na této škole a souhlasí s tím, jaký vliv to mělo na děti. Domnívá se, že žáci mají nyní po jídle ve třídě pocit klidu a že je patrné, že se během oběda dokázali více uvolnit.

Poskytování výživného a chutného jídla dětem ve škole je pro jejich zdraví a pohodu nesmírně důležité. Výzkumy ukazují, že kvalitní a vyvážený školní oběd může ovlivnit soustředění a schopnost dětí učit se a také jejich chování. Ve škole v Sollentuně se společnost Dibber prostřednictvím svého celosvětového konceptu The Good Meal snaží žákům nabízet výživné a chutné jídlo, a tím podporovat jejich zdraví a pohodu. V kombinaci s nově vyzdobenou jídelnou bylo cílem posunout zážitek z oběda o krok dál.

Rickard Lundberg je autorem konceptu The Good Meal a věří, že příjemná atmosféra vytváří ty správné podmínky pro dobrou chuť k jídlu.

„Obědváme každý den a důležitou součástí samotného jídla je i prostředí, ve kterém jíme. Příjemné prostředí při stolování pomáhá usnadnit konverzaci. Pohodlí by mělo být něčím, na co se můžeme těšit. Věříme, že rozhovory učitelů se studenty jsou velmi důležité, od toho, jaký měli den, až po to, jaké jídlo si dnes dáme,“ říká.

Jako učitelka tělesné výchovy se Anja Knezevicová setkává se studenty v době, kdy potřebují energii k pohybové aktivitě a nesedí ve školních lavicích. Okamžitě si všimla, že nová jídelna a zážitek z oběda k tomu pozitivně přispěly, a to jak v jídelně, tak mimo ni.

„Studenti si naši novou jídelnu užívají. Při jídle je teď velký klid a prostředí se jim velmi líbí. A jako učitelka vidím, že jídelna má vliv i na jejich celkovou pohodu - a na jejich studijní výsledky,“ říká.

Komunita a zeleň

Učitel společenských věd Andreas Broman sám každý den obědvá v jídelně a má pocit, že děti jsou nyní více motivovány chodit do jídelny. Dříve byla jídelna místem, kde se děti najedly a pak odešly, ale nyní vidí, že tam rády zůstávají déle a stýkají se s ostatními.

Jeho osobně nejoblíbenějším aspektem nové jídelny se zdá být to, co mají trvale v oblibě jak dospělí, tak děti - možnost sedět různými způsoby. Dříve byla jídelna vybavena dlouhými stoly, nyní jsou zde stoly a židle různých výšek a profilů.

 

Když se šestá třída školy v Sollentuně začne trousit do školní jídelny na jídlo, rychle se rozptýlí po místnosti. Někteří si okamžitě sednou k vysokým stolům, jiní se usadí k obdélníkovým stolům, které mají místo židlí v jídelně lavice.

Nellie a Signe chodí do stejné třídy a obě se shodují, že lavice jsou jejich oblíbeným místem k sezení, protože se teď nemusí mačkat.

"Myslím, že nové lavice jsou skvělé, protože si můžeme sednout čtyři na jednu stranu a tři na druhou. Nikdo tak nemusí sedět na kraji stolu", říká Nellie.

Skutečnost, že každá část stolů je navíc mírně stíněna vysokými truhlíky s rostlinami, ocení spolužáci také o něco více. Truhlíky na rostliny přispívají zelení a barevnými nádechy, ale také slouží jako způsob, jak během jídla vytvořit v místnosti pocit menšího prostoru.

"Je příjemné, že si teď můžeme s kamarády sednout trochu sami. Dříve seděli všichni pohromadě, ale nyní si můžeme vybrat, zda chceme sedět s mnoha nebo jen s několik"a, vysvětluje Azjargal.

Jak se nám podařilo zajistit úspěch nové školní jídelny?

Ve společnosti AJ Produkty pracujeme se smluvními zákazníky tak, abychom si vytvořili komplexní představu o jejich potřebách a mohli jim být dlouhodobým partnerem. Jde o víc než jen o roli dodavatele, jde o spolupráci, při níž můžeme využít naše odborné znalosti v oblasti interiérového designu - a umožnit tak ředitelům a pedagogům soustředit se na studenty a jejich provoz.

Je pro nás zásadní, aby námi vyvíjená řešení podporovala vzdělávací směřování školy. V mezinárodní škole Dibber v Sollentuně bylo cílem posílit pocit pohody a vytvořit pozitivní zážitek kolem oběda díky jejich konceptu The Good Meal.

Anna Eneroth je manažerkou smluv pro nezávislé školy ve společnosti AJ Produkty a je přesvědčena, že jednou z našich největších předností je, že dokážeme se zákazníkem spolupracovat od vize až po instalaci.

"Zapojujeme se již ve fázi plánování a často se zákazníkem vytváříme celé koncepty nábytku, abychom zajistili, že budou v souladu s jeho profilem a značkou", říká Anna.

Pro ředitele školy Jeremyho Brookse bylo zásadní, aby mu s návrhem nové jídelny pomohli od začátku až do konce.

"Důvodem, proč jsme si vybrali společnost AJ Produkty, je to, že jsme si s nimi mohli sednout od samého začátku a vysvětlit jim naše potřeby. Krok za krokem s námi byli na každém kroku až tam, kde jsme dnes. Moje odbornost se týká vzdělávání, nikoliv nábytku nebo jídelny. Ale díky jejich odborným znalostem jsme společně dokázali vytvořit v naší nové jídelně trochu magie."

Pedagogická jídla - s The Good Meal

Koncept The Good Meal je společný pro všechny školy a školky Dibber ve Švédsku i mimo něj. Koncept byl vyvinut společností Dibber společně s kuchaři a pedagogy škol s cílem vytvořit jídla, která jsou víc než jen jídlo na talíři. Všechna jídla se připravují centrálně ve společné kuchyni a poté se vaří na místě v každé škole a školce. Tím je zajištěno, že si jídlo zachovává stejně vysokou kvalitu a výživovou hodnotu bez ohledu na to, kterou školu děti navštěvují. Koncept je založen na čtyřech pilířích: dobré suroviny, dobré poznatky, ekologické povědomí a dobrý zážitek z jídla. Čas strávený žáky a pedagogy při jídle by měl být také klidnou a příjemnou chvilkou, kdy je příležitost ke konverzaci mezi žáky navzájem i mezi žáky a učiteli.

Náš návrh interiéru ve zkratce:

Díky kombinaci různých výšek sedadel, sekcí a klidnému barevnému ladění jsme vytvořili příjemnou a lákavou jídelnu, kde se bude dařit dospělým i dětem po mnoho let.


*Pro více informací o těchto produktech nás kontaktujte na obchod@ajprodukty.cz

Pomůžeme vám zařídit jídelnu! 

Potřebujete inspiraci nebo pomoc s projektem na zlepšení stravovacího prostředí ve vaší škole? Ve společnosti AJ Produkty máme specializovaný tým odborníků na interiérový design pro školní a veřejné prostředí - a rádi vám pomůžeme. 

Pošlete nám e-mail nebo nám zavolejte na číslo +420 283 933 763. 

Podívejte se na naši kompletní nabídku školních produktů