Umění přijímat a sdělovat konstruktivní kritiku
Co je to kritika?
Kritika je nabité slovo, které pro většinu lidí nemá zrovna příjemný zvuk. Není na tom nic divného, vždyť kdo by byl rád kritizován? Podle švédského slovníku kritika znamená: útočit na někoho poukazováním na chyby a nepřesnosti. Jako druhý výklad uvádí: hodnotící přezkoumání předností a nedostatků. To znamená, že kritika může být také pochvalná. Stručně řečeno, kritika je hodnocení práce, výtvoru nebo výkonu druhého člověka jednou nebo několika osobami. Kritika může být pozitivní i negativní. Často se místo ní používá slovo zpětná vazba, protože ji většina lidí vnímá jako přátelštější.
Proč byste měli kritizovat?
Pokud je kritika konstruktivní, máme možnost rozvíjet a zlepšovat svou práci. Příliš často zůstáváme ve starých kolejích a děláme to, co jsme dělali vždycky. Proto je cenné získat zpětnou vazbu od kolegy nebo nadřízeného. Mohou vidět věci, které jsme my sami při každodenní práci přehlédli.
Totéž platí i obráceně. Když kolegovi poskytnete konstruktivní kritiku, může to snad vést k hladší následné spolupráci. Jednoduchá změna dokáže zlepšit pracovní postup, z čehož těží všichni. Nebojte se upozornit na věci, které by se podle vás daly zlepšit, ale učiňte tak objektivně a s respektem k pocitům kolegů.
Jak vyjadřujete kritiku?
Dobře si rozmyslete, co chcete svému kolegovi sdělit. Je to skutečně relevantní kritika, nebo jste to vy, kdo je nespokojen se svou pracovní situací a hledá chyby? Co můžete udělat pro to, aby vše fungovalo lépe?
Smyslem konstruktivní kritiky je pomoci příjemci rozvíjet se. Je důležité, abyste upozorňovali na věci, které fungují dobře. Příliš často zapomínáme chválit, když jde vše hladce a práce je odvedena správně a včas. Když upozorníte na věci, které lze dělat lépe, měli byste také vysvětlit proč a být připraveni diskutovat o tom, jak by měl zaměstnanec postupovat. Možná jsou potřeba změny, které konkrétní zaměstnanec nemůže ovlivnit. Pro bezpečné a tvůrčí pracovní prostředí je důležité vzájemně si naslouchat a snažit se pochopit pohled druhého.
Mějte to na paměti, když kritizujete:
- Chválit lze před ostatními, ale negativní kritika by měla být vždy vyslovena v soukromí.
- Při konstruktivní kritice se zaměřte na pozitivní věci.
- Neútočte osobně, vždy buďte objektivní.
- Pamatujte, že účelem je pomoci vašemu spolupracovníkovi a kolegovi, aby se ve svých úkolech ještě více zlepšil.
- Kritiku vždy zakončete něčím pozitivním!
Jak přijímáte kritiku?
Jak reagujete na kritiku? Jste rozzlobení a smutní, nebo dokážete naslouchat tomu, co je skutečně řečeno? Snažte se nebrat si ji osobně a raději naslouchejte faktům. Pokud si myslíte, že je kritika nejasná, pokládejte otázky. Jakmile zjistíte, čeho se kritika týká, musíte ji analyzovat. Vždy můžete požádat o odpověď později, pokud máte pocit, že si potřebujete promyslet, co bylo řečeno. To může být dobrá strategie, pokud se výměna názorů vyhrotila. Buďte k sobě upřímní. Je kritika oprávněná, nebo je nespravedlivá? Pamatujte, že osobní útoky nejsou nikdy přijatelné.
Kritizujte dotyčnou osobu
Nepodlézejte a nemluvte za zády osoby, o které si myslíte, že potřebuje zlepšit svůj pracovní výkon. To nevede k žádné změně, ale pouze vytváří negativní pracovní prostředí. Pro mnoho lidí je nepříjemné kritizovat někoho jiného, ale zároveň mají potřebu vyjádřit svou nespokojenost. Místo toho se obraťte na dotyčného a vysvětlete mu, jak to ovlivňuje vaši práci. Nechte druhou osobu vyjádřit svou verzi příběhu a pokuste se společně najít řešení. Pokud máte pocit, že se svými názory neprorazíte, měli byste si promluvit s nadřízeným, aby vám pomohl situaci objasnit.
Udělejte z kritiky na pracovišti zvyk
Zbavte se dramatičnosti kritiky tím, že se zpětná vazba stane vaším zvykem. Vzájemně se povzbuzujte, když se vám něco povedlo, a okamžitě přátelsky upozorněte, když se něco nepovedlo. Začněte tím, že se zeptáte, jak to dotyčný myslel nebo proč se úkol zdržel. Často jde o okolnosti, které si neuvědomujete. Když spolu komunikujeme otevřeně a přímo, předejdeme mnoha nedorozuměním. Vyhraďte si čas na rozhovor o tom, jak chcete, aby věci fungovaly.
Před podáním zpětné vazby je dobré promyslet, zda je nejvhodnější o ní mluvit soukromě na plánované schůzce, nebo zda ji můžete nadhodit neformálněji. Vždy projevujte úctu a mějte na paměti, že i když se vy kritikou neurazíte, váš spolupracovník může být citlivější. Projevování empatie přispívá k pozitivnímu pracovnímu klimatu.
Co je to leadership?
Tip! Sendvičová metoda
Možná jste už slyšeli o sendvičové metodě. Je jednoduchá a často dobře funguje. Začněte tím, že se budete zabývat pozitivními věcmi. Poté co nejkonstruktivněji sdělte svou kritiku a zakončete ji opět něčím pozitivním.
V případě závažných nedostatků
Pokud se kritika týká něčeho závažného, například obtěžování nebo nedodržování bezpečnostních předpisů, měli byste jako zaměstnanci informovat svého nadřízeného. Vy jako vedoucí pracovník byste zase měli zapojit personální oddělení nebo právního poradce, pokud existuje podezření na porušení předpisů. Ti vám mohou pomoci postupovat při případném policejním oznámení.
Shrnutí
Kritika může být pozitivní i negativní. Udělejte ze zpětné vazby přirozenou součást pracovního týdne, aby nebyla tak zatěžující. Poskytujte konstruktivní a promyšlenou kritiku. Vždy si před vyslovením kritiky promyslete, zda je nutná. Vždy dávejte více pozitivní než negativní kritiky. Při přijímání kritiky se snažte nebrat si ji osobně. Zamyslete se nad tím, zda je kritika oprávněná a co můžete udělat pro zlepšení svých pracovních metod.