Co hledá 8 z 10 lidí při hledání nové práce?
Jasná firemní kultura a promyšlené prostředí kanceláří jsou dvě zásadní složky, které pomáhají obstát ve stále tvrdším konkurenčním boji o ty správné talenty.
"Mladí lidé dnes hledají stejně tak pracovní místo jako konkrétní práci", říká Elin Alkeby, konzultantka pro organizaci a vedení ve společnosti Sustainable People.
Získávání talentů a udržení zaměstnanců je pro mnoho firem stále větší výzvou, zejména po pandemii a změnách, které přinesla na trh práce. "Před několika desetiletími jste byli víceméně rádi, že máte práci. Dnes jsou však na zaměstnavatele kladeny podstatně vyšší nároky a očekávání", upozorňuje Elin Alkeby.
Elin Alkeby dlouhodobě spolupracuje s firmami na vytváření jasné kultury, stanovování cílů a rozvoji vedení. Zdůrazňuje, že je důležité mít silnou firemní kulturu a dobré vedení, které přiláká ty správné zaměstnance.
"Kultura je důležitou součástí budování značky zaměstnavatele. Můžete mít vnější image prostřednictvím marketingu, ale potřebujete také interní image. Kdo jsme a za čím si stojíme? Abychom přilákali ty správné lidi a udrželi si je, musíme vědět, kdo jsme, jaké máme cíle, jaké jsou naše základní hodnoty a jaké vedení reprezentujeme. Jednoduše řečeno, umět odpovědět na otázky: Kdo s námi rád pracuje? Koho chceme přilákat a co je pro ně důležité", říká.
Je přesvědčena, že je třeba investovat čas i peníze, abyste to pochopili a rozvíjeli. K vybudování atraktivní kultury potřebujete strategie, které zapojí celou organizaci, a prvním krokem je aktivní práce na vedení, psychologické bezpečnosti v řídících týmech a společná filozofie vedení. Cíle je třeba stanovovat společně a je důležité, aby se všichni zaměstnanci cítili zapojeni a motivováni.
"Je důležité nemyslet si, že když GPS ukazuje, že jste na místě, můžete zvolnit. Cesta je součástí kultury. Je to neustálé úsilí. Jedním z mých úkolů je zasáhnout a pomoci, pokud někdo sejde z cesty", říká.
Kancelář odráží to, kým jste
Aspektem firemní kultury, který by se neměl podceňovat, je kancelářské prostředí. Podle zprávy společnosti Castellum „Budoucnost práce 2024“ se významných 81 % respondentů domnívá, že při hledání nového zaměstnání je důležité kancelářské prostředí.
Elin Alkeby zdůrazňuje, že design interiéru a atmosféra kanceláře vypovídají o firemní kultuře - a že je výhodné, když smyslové zážitky na pracovišti odpovídají "značce" zaměstnavatele.
"Vidíte, slyšíte a cítíte. Na některých pracovištích, která navštěvuji, pracují lidé v otevřených kancelářích se sluchátky na uších. Jinde je velmi živo. Mohou to být vůně. Jak to tu voní? Jaké barvy se používají? Jaká je zde harmonie? Bylo vynaloženo úsilí na vizuální stránku?" říká.
Můžete se stát atraktivnějším zaměstnavatelem vylepšením kanceláře?
"Rozhodně. Nejprve musíte poznat svou cílovou skupinu. Kdo jsou a co jim dělá dobře" říká Elin Alkeby.
To je něco, co si zaměstnavatelé stále více uvědomují, jak ukázala loňská zpráva společnosti Coor. V ní 77 procent dotázaných zaměstnavatelů uvedlo, že se v příštích letech zaměří na rozvoj kanceláře.
"Je zajímavé, jak moc může prostor, ve kterém pracujeme, ovlivnit naše pocity a výkony. Pro vytvoření příjemného a produktivního pracovního prostředí je třeba zvážit několik faktorů. Důležitá je akustika. Místnost s dobrým odhlučněním poskytuje klidnější atmosféru."
V této oblasti je velký prostor pro zlepšení - pro zaměstnavatele, kteří chtějí vyniknout v konkurenci. Ze zprávy společnosti Leesman vyplývá, že pouze 28 % všech lidí pracujících v open space kancelářích je spokojeno s akustickým prostředím.
Helena Thelanderová, projektová prodejkyně zde ve společnosti AJ Produkty, zdůrazňuje, že jedním z klíčových bodů při vytváření příjemného pracovního prostředí je proto eliminace hrubého hluku a rušivých vlivů.
"Důležité je zvážit celkový obraz a zavést měkké prvky. Výběrem správných pohlcovačů hluku můžete snížit rušivý hluk a vytvořit harmoničtější pracovní prostředí pro všechny v kanceláři. V naší nabídce zvukově izolačních produktů máme široký výběr pro stropy, stěny a okolí pracovních míst", říká.
Kancelář můžete považovat za místo, kde se rozvíjí firemní kultura. Proto je velmi důležité vytvořit správné podmínky. Důležité je mít společné prostory, kde se mohou zaměstnanci stýkat. Mnoho dobrých rozhovorů se odehrává u kávovaru a dobrá kancelář je místem, kde se lidé mohou setkávat a budovat bezpečné vztahy", poznamenává Helena Thelanderová.
"Pracoviště hraje zásadní roli v sociální soudržnosti. Uvolněné prostředí salonku, kde se zaměstnanci mohou sejít na kávu nebo neformální setkání, vytváří pohodu a podporuje kreativitu. Kancelář není jen místem pro práci, ale také společenským prostorem", říká.