Přestaňte hledat - uspořádejte všechny nástroje pro efektivnější práci
Zažili jste vy nebo váš tým pocit frustrace, když nic není tam, kde by mělo být? Možná potřebujete organizovaný úložný systém, který vám pomůže zefektivnit pracovní postupy. Drobná zlepšení v uspořádání nástrojů, materiálů a vybavení mohou vést jak ke snížení nákladů pro firmu, tak k lepšímu pracovnímu prostředí pro zaměstnance.
Nepořádek je časově náročný
Neustálé hledání nástrojů, materiálů a dalších důležitých věcí snižuje chuť do práce a ubírá čas při výrobě. Přiřaďte každé položce konkrétní místo a všichni členové týmu k nim budou mít snadnější přístup a najdou je, když je budou potřebovat. Metoda 5S je obzvláště užitečná při vytváření vlastního organizovaného systému. Díky dobře organizovanému skladování využijete více prostoru a můžete zabránit tomu, aby se pracoviště stalo nepřehledným a stresujícím. Díky čemuž budete mít více času na to, co vytváří hodnoty!
5 rychlých tipů pro lepší pořádek!
- Označte všechny úložné prostory
- Vyhoďte vše staré a zrezivělé
- Nemíchejte malé a velké předměty
- Pověste je na zeď, abyste měli dobrý přehled
- Věci, které používáte nejčastěji, mějte co nejblíže u sebe
Nepořádek je nákladný
V nepořádku se mohou věci ztratit. Jsou uloženy na jednom místě, někdo jiný je přemístí a vloží do neoznačené krabice. Najdou se až mnohem později - třeba po letech. Označením košů a zásuvek a použitím správného typu úložného prostoru se riziko ztráty nebo krádeže nářadí sníží. Snadněji budete mít přehled o svých zásobách a ušetříte peníze, které byste jinak použili na jejich výměnu. Správné skladování také prodlužuje životnost strojů a nástrojů. Nejen proto, že je lze snáze najít, ale také proto, že se opotřebovávají méně, než je nutné.
Uspořádejte nářadí pomocí vhodného úložného prostoru
Panely na nářadí - vhodné řešení pro malé prostory. Mohou být i na kolečkách, s policemi nebo nejlépe nad pracovním stolem. Malé, ruční nářadí je nejlepší zavěsit blízko pracovního místa.
Dílenské šuplíky - na kolečkách nebo namontované pod deskou stolu tak, aby byly zásuvky a jejich obsah během práce snadno přístupné.
Dílenské vozíky - mají vysokou nosnost a nabízejí mobilitu. Vozíky jsou vyrobeny tak, aby dlouho vydržely, a jsou tak dlouhodobým řešením pro ukládání nářadí. Vhodné pro širokou škálu nářadí.
Skříně na nářadí - jsou užitečné jak pro ruční stroje, tak pro větší nářadí. Ve skříni jsou chráněny před prachem a nečistotami a lze je uzamknout, aby se zabránilo neoprávněnému přístupu.
Skříně na dobíjení a akumulátory - akumulátorové stroje a zařízení by měly být uloženy na chladném místě. Při nabíjení akumulátorů vzniká teplo, které může v nejhorším případě způsobit požár. Skříň na akumulátory je dobře větraná a zároveň vybavená výstražným signálem.
Máte baterie s končící životností? Přečtěte si více o skladování a manipulaci s nebezpečným odpadem.
Plastové boxy - nejlépe na zadním madle nebo na zadní polici pracovního stolu, aby byl obsah snadno přístupný.
Nepořádek představuje bezpečnostní riziko
Pokud nářadí nemá vyhrazený úložný prostor, je pravděpodobně shromážděno v koši s různými věcmi. Existuje velké riziko, že zaměstnanec při hledání konkrétního nářadí strčí ruku dovnitř a bude se přehrabovat mezi ostrými čepelemi, hranami a špičatými předměty. Na podlaze rozptýlený materiál také představuje nebezpečí zakopnutí. Organizované skladování přispívá k tomu, aby zaměstnanci mohli bezpečně vyhledávat, identifikovat a používat nástroje a vybavení.
Chytré tipy a triky pro uspořádání nástrojů
- Pomocí štítků označte police, zásuvky a plastové boxy, aby se v nich mohli orientovat i kolegové a brigádníci.
- K zavěšení nářadí používejte stěny nebo kompaktní nástěnky, abyste měli vždy přehled. Funguje také vnitřní strana dveří skříněk nebo perforované boky zásuvkových jednotek a vozíků.
- Vytvořte zóny, které nářadí nesmí opustit. Zóna může být například soustředěna kolem pracovního místa nebo vyhrazeného prostoru, kam si odnesete práci, když je nářadí potřeba.
- Vytvořte si úložný systém a držte se ho! Nastavte harmonogramy úklidu a termíny, kdy by měla být provedena další inventura. Nezapomeňte vyměnit štítky na krabicích a bednách, pokud se změní jejich obsah.
Ideální uspořádání nástrojů v dílně - týmová práce
Nevíte, kde začít? Několik obecných tipů, které vám pomohou začít:
Začněte se soupisem veškerého vybavení, nářadí, drobných dílů apod. Nejjednodušší je vzít postupně jednu část pracoviště, aby se práce stala zvládnutelnou a časově efektivní.
Inventarizaci provádějte společně, aby všichni souhlasili s tím, co a jak se třídí. Opotřebované, zrezivělé a rozbité nářadí je třeba vyhodit nebo vyměnit. Vyřadit lze také nářadí, které se používá zřídka nebo nikdy.
Po roztřídění nářadí je snadné určit, kde by mělo být umístěno a jaký typ skladování je nejvhodnější. Například panely na nářadí nebo zásuvkové jednotky pro ruční nářadí a plastové boxy, skříně na nářadí nebo regálové systémy pro větší, objemné nářadí.
Nakonec je to týmová práce. Pokud celý tým neudělá pro údržbu skladovacího systému maximum, snadno se opět dostane do nepořádku. Povzbuzování, dobrá soudržnost a neustálé zlepšování mohou být prospěšné.
Bezpečnost vždy na prvním místě
I na plně organizovaném pracovišti může dojít k nehodě. Dbejte na to, aby byla snadno dostupná první pomoc, a vybavte všechny výrobní prostory bezpečnými zábradlími, průmyslovými zrcadly, podlahovým značením a zřetelnými zábranami.
Více informací: Zvýšení bezpečnosti díky jasnému značení
Shrnutí
Když nemusíte hledat nástroje, máte více času na to, co vytváří hodnotu ve vaší každodenní výrobě. Zaměstnanci se mohou cítit bezpečně a mají větší šanci uspět v práci, což zanechává pozitivní vliv na celý podnik. Označení všech úložných prostor, třídění menších předmětů od větších a udržování nejčastěji používaných nástrojů v dosahu jsou užitečné strategie pro optimalizaci pracovního procesu.
Zeptejte se nás na skladování
Nabízíme několik různých řešení, která umožňují lepší pořádek na pracovišti. Neváhejte se na nás obrátit ve společnosti AJ Produkty, pokud potřebujete poradit nebo pomoci s návrhem interiéru.