Vedení založené na důvěře
Jako rodinná společnost s 21 trhy sami neustále pracujeme na rozvoji vlastního vedení. Již 45 let však také pracujeme s podnikateli a vedoucími pracovníky firem. Dovolte nám tedy, abychom vám pomohli s návrhem pracovního místa - a přispěli k vašim znalostem o vedení lidí, například o vedení založeném na důvěře.
Co je vedení založené na důvěře?
Vedení založené na důvěře se zaměřuje na vytváření důvěry mezi vedoucími pracovníky a zaměstnanci tím, že přenáší odpovědnost a posiluje angažovanost a nezávislost zaměstnanců, a to jak individuálně, tak ve skupinách. Tento model vedení zdůrazňuje, že vedoucí pracovníci by měli spíše než na kontrolu a vydávání příkazů dávat odpovědnost a posilovat postavení svých zaměstnanců, zvyšovat jejich motivaci a produktivitu. Vedoucí působí spíše jako kouč, který poskytuje informace a svobodu rozhodování v rámci organizace a také poskytuje zpětnou vazbu a podporu pro rozvoj zaměstnanců.
Práce s vedením založeným na důvěře
Jako manažer pracujete s vedením založeným na důvěře a nejde jen o pouhé vydávání příkazů - jde o budování pevných vztahů, stanovení společných cílů a umožnění růstu vašich zaměstnanců. Vyžaduje, abyste jako manažer naslouchali všem členům týmu, oceňovali je a shromažďovali jejich podněty. V rychle se měnícím světě je snadné jako vedoucí pracovník usilovat o kontrolu a silně hierarchicky spolupracovat s nejvyšším vedením. Jako vedoucí založený na důvěře je řešením pravý opak.
Pro zaměstnance znamená vedení založené na důvěře schopnost převzít iniciativu a osobní odpovědnost, ale nezapomínat, že jedním z faktorů úspěchu je kolektivní práce. Dává zaměstnancům možnost vyzkoušet si své nápady a riskovat bezpečným a podnětným způsobem - s podporou vedoucích i kolegů.
Umění přijímat a sdělovat konstruktivní kritiku
Výhody a nevýhody
Stejně jako u všech teorií vedení existují jak pozitivní, tak negativní názory na vedení založené na důvěře. Není vhodné pro všechny zaměstnance nebo na všech pracovištích.
Tento model vedení má několik výhod, a to jak na úrovni jednotlivce, tak na úrovni organizace:
- Vedení založené na důvěře podporuje oddanost a motivaci zaměstnanců. Pokud se zaměstnanci cítí být oceňováni a odpovědní, je pravděpodobnější, že budou vynakládat maximální úsilí a zvýší se jejich produktivita.
- Tento model může také podpořit inovace a kreativitu. Když se členové týmu cítí bezpečně a věří vedení, je pravděpodobnější, že budou sdílet nové nápady, odváží se experimentovat a převezmou vlastní iniciativu.
- Na pracovišti, kde si navzájem důvěřujete, se víceméně automaticky vytváří bezpečné a pozitivní pracovní prostředí. To zvyšuje pohodu i snižuje stres mezi zaměstnanci.
Navzdory mnoha výhodám může mít vedení založené na důvěře i nevýhody:
- Zavedení vedení založeného na důvěře může trvat dlouho a vyžaduje praxi, čas a trpělivost jak od vedoucích pracovníků, tak od zaměstnanců. Důvěru může být také obtížné vybudovat, zejména pokud bylo vedení dříve jasně hierarchické, a velmi snadno ji lze ztratit.
- Vždy existuje riziko, že zaměstnanci zneužijí důvěru, o kterou při vedení založeném na důvěře jde. S větší nezávislostí a pravomocemi může být důvěra zneužita k osobnímu prospěchu.
- Základní součástí vedení založeného na důvěře je schopnost spolupracovat, což ne každému vyhovuje. Pro vedoucí pracovníky může být velkým oříškem přimět všechny zaměstnance, aby pochopili význam spolupráce.
Shrnutí
Vedení založené na důvěře je metoda, jejímž cílem je vytvořit důvěru mezi vedoucími pracovníky a zaměstnanci tím, že jim přenechává odpovědnost a podporuje jejich angažovanost a nezávislost. Vedoucí totiž působí spíše jako kouč než jako autoritativní postava. Mezi výhody tohoto modelu patří vyšší iniciativa a motivace zaměstnanců a to, že poskytuje bezpečnější pracovní prostředí. Nevýhodou může být riziko zneužití důvěry, to, že její vybudování vyžaduje hodně úsilí, a problém přimět všechny zaměstnance, aby chtěli pracovat kolektivně.